Friday, March 21, 2008

Marhaban ya marhaban



Assalamualaikum

Alhamdulillah,
semalam kita menyambut Maulidur Rasul,Rasul junjungan kita Muhammad SAW.Seronok dan bahagia betul bila seharian diiringi dengan alunan indah marhaban dan selawat yang tak henti-henti baik di radio mahupun di tv.Kan bagus kalau begitu hari-hari.
Kami tak kemana-mana pun sebelah siangnya.Sebelah malam pulak ada majlis sambutan di kejiranan kami ini.

Alhamdulillah,
dengan rezeki ALLAH,dapat kami berkumpul bersama jiran-jiran yang lain,mengisi jiwa dengan makanan rohani dan mengeratkan silaturrahim antara kami.
Anak-anak pun bukan main seronok dapat jumpa kawan.Maklumlah bila di kejiranan teres ni,kalau ada majlis dengan khemah didirikan,terpaksalah jalan di kiri-kanan ditutup untuk laluan kenderaan.Sakanlah mereka bebas ke sana sini.Parents pun taklah berapa risau.


Alhamdulillah,
Majlis bermula dengan solat magrib berjemaah,diikuti ceramah dari uztaz jemputan JAIS(muda dan tampan gitu :P).Kemudian diikuti solat isyak dan solat hajat berjemaah.Diakhiri dengan sedikit jamuan.(sedap betul nasi beriani yang dimasak sendiri oleh pengerusi taman,dapat pulak bawak balik sikit lauk lebihan jamuan,best...best :P)



Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah,


Dulu sebelum berkahwin,saya selalu mengimpikan kejiranan yang sentiasa dipenuhi dengan majlis-majlis agama.Dan saya bersyukur saya berada di tempat yang betul,pada waktu yang betul.Dan betul juga hukum tarikan itu yang mengatakan bila kita selalu membayangkannya,mengangankannya dan sungguh-sungguh menginginkannya,dengan izin ALLAH,pasti kita akan memperolehinya.Lambat atau pun cepat je yang membezakannya.

Selesai semalam dengan majlis Maulidur rasul untuk seluruh penduduk taman,30 Mac nanti InsyaALLAH kami muslimat pula menganjurkan majlis yang sama tapi dengan pengisian yang berbeza.Akan ada marhaban,majlis khatam Quran,berzanji dan juga ceramah.InsyaALLAH,saya tak sabar untuk menghadirinya.Rasa dah rapat sangat dengan kakak-kakak,mak cik-makcik disini-saya dan suami antara yang termuda di sini ;).Selain majlis rasmi,kami juga selalu berjumpa bila ada usrah 2 kali sebulan.(macam mana tak rapat ;))


Alhamdulillah,syukur saya kehadrat Ilahi.
Semuanya hadir dengan rahmat dan berkat dariNYA.

p/s: semalam masa ceramah,ada seorang nenek berbangsa cina dan bukan Islam turut hadir mendengar bersama-sama kami.Khusyuk juga dia mendengar ceramah.Sekali sekali dia bertanya kepada kami apa lelaki di depan tu cakap(merujuk kepada ustaz),dan ada sekali dia bertanya kenapa kami muslimat,kenapa kami bila sampai di situ saja bersalam dan berpeluk dan berlaga pipi.Ada sorang uztazah disebelah saya yang menjawabnya dengan kupasan yang sangat jelas dan ringkas.Terlintas di hati saya,jika ditanya soalan itu kepada saya,apa jawapan saya?

Peringatan untuk saya - lepas ni wajib bertanya kepada ustazah masa usrah nanti soalan-soalan yang nampak simple tapi kalau tak tahu,tak reti juga nak menjawabnya.InsyaALLAH akan saya kongsikan bersama nanti di sini.

No comments: