Friday, March 28, 2008

oh anak ku

Assalamualaikum

Lama sikit terhenti...sori.Saya agak sibuk sikit dengan 'bisnes' terbaru ni.Nak diumumkan kat sini belum betul-betul ready.Nanti siap web,baru official announcementlah.Senang sekaligus.Tapi yang buat sibuk tu pasal dah ada yang order.Kelam kabut jadinya.Maklumlah,dalam plan for this whole week cuma nak cuba-cuba bagi orang rasa plus nak tengok market.Tak buka order lagi.Tup-tup ada jiran yang urgent nak order.Takkan nak tolak rezeki pulak kan. :P.Alhamdulillah,dah nampak jalan untuk tambah pendapatan lagi.

En.H balik dari kerja, dengan tersenyum lebarnya terus saya cakap "ayg dah jual sebiji *** ,kak syikin dah datang ambik tadi".Seronok sangat saya rasanya pasal saya ni memang tak pernah menjual apa-apa pun.Tak menjurus sangat kepada bisnes2x ni.Not bisnes mindedlah orang kata.

Tapi itu semua boleh diasah.Boleh diwujudkan.Semua bergantung pada diri kita sendiri.Nak atau tak je.Buktinya,saya sendiri dah memulakannya.Yang penting wajib rajin berusaha.Lain-lain kita tawakkallah pada ALLAH.

Habis kisah bisnes.Kita tengok pulak kisah si anak dara saya.

Hari Ahad lepas dah sambut birthdaynya.Hadiah belum beli lagi.InsyaALLAH bila ibu dan ayah ada masa terluang nanti.Mulutnya semakin petah.Kadang-kadang perkataan yang tak pernah diajar pun dia sebut.Belajar dari tv agaknya.Dia semakin enjoy bila kawan-kawannya ada datang bermain sama.Selalu petang2x saya bawak dia ke seberang jalan depan rumah untuk dia bermain.Nanti dia pandailah memanggil anak2x jiran untuk main sama.Si amir,si izzah,si naufal,si sakinah,si afiq,si alif.Itu semua antara kawan2x yang dia enjoy bersama.Memang pon seronok kita tengok diorang bila bersama.

Bab pampers pulak,yang ni agak mengejutkan sikitlah.Masa awal-awal dia start tak pakai diapers waktu siang,saya cuba juga untuk malam.Tapi tak menjadi.Habis 2-3 kali basah tilamnya.So saya assume mungkin waktu malam ni agak lambat sikit kot proses pematangan pundi kencingnya untuk dia bertahan ketika tidur atau tersedar bila terasa nak buang air.

Tapi malam kelmarin,dengan tak sengaja kami tak memakaikannya diapers dan sampai pagi bila dia terjaga dia cakap nak ke toilet.Seluarnya kering.Tilamnnya kering.Alhamdulillah.Jadi saya cuba lagi untuk malam tadi.ALhamdulillah nampaknya dia boleh control agaknya.Saya punya risau sampai lepas solat subuh tu,saya kejut dia tanya nak ken**** tak? dan saya ingatkan dia yang dia tak pakai diapers.Takut jugak terrr nanti.But,ALhamdulillah.Besok nak cuba lagi.(stok diapers baru aje beli.Nampaknya kene dermalah nanti)

Bila direnung-renungkan,banyak betul rezeki ALLAH yang melimpah pada kami sekeluarga dalam 2-3 minggu ni.Syukur Alhamdulillah.Dengan jalan berbisnesnya,dengan anak yang dah mula tak pakai diapers(dapat jimat pun rezeki juga tu),dengan habuan untuk En.H atas ketekunan dan kerajinannya bekerja,syukur dan syukur pada ALLAH.

Buat sahabat-sahabat yang sudi berkunjung ke sini,fikir-fikirkanlah setiap masa perkara-perkara yang membuatkan hati kita tenang,gembira dan bahagia.Buangkanlah yang negatif2x tu jauh-jauh.InsyaALLAH,kalau kita sentiasa bersabar,berusaha,berdoa dan berfikiran positif,pasti kita akan mendapat apa yang kita idamkan dengan izin ALLAH.

No comments: