Wednesday, March 5, 2008

Ayam goreng berempah: version hanis

Assalamualaikum

Dalam tak ada idea tu,saya ter'rajin' nak mengupload gambar ayam goreng berempah yang baru saje siap tadi.Masih panas lagi.

Tiba-tiba mulut terasa nak makan ayam goreng berempah ni.Adalah cerita juga disebaliknya.

Kali pertama saya merasa kelazatan ayam goreng berempah ni di pasar malam.Dijual berasingan dan ada juga bersama nasi lemak.First time makan,sangat lazat rasanya sampai tak cukup seketul.Kali kedua di minggu yang berikutnya,saya masih lagi tak puas menikmati ayam goreng berempah ni.Tapi kali kedua merasainya,ada sesuatu yang kurang.Minggu berikutnya saya masih lagi nak makan ayam goreng berempah ni.Tapi sayangnya kali ketiga ni,kelazatannya langung tiada.Tawar,rasa tepung yang menyaluti ayam tu hampir2x basi dan dagingnya sangat keras.Cukuplah sampai di sini saja kata hati saya.(mungkin nasib tidak meyebelahi saya kali itu)

Dan hari ini,saya teringin untuk makan ayam goreng berempah entah ke berapa kalinya.Hati kecil saya berkata,kenapa tidak saya mencubanya sendiri.Kebetulan bahan semuanya lengkap tersusun di dalam almari.

Dan inilah hasilnya :


7 ketul ayam goreng berempah untuk kami bertiga(byk tu!)

baunya memang membuat perut lapar lah :p

Saya sebenarnya memang begini.Suka sangat mencuba.Alhamdulillah, selalunya menjadi apa yang saya cuba masak walaupun baru pertama kali.(Saya baru saja mencuba membaking carrot cheesecake minggu lepas,Alhamdulillah, sedap betul rasanya).

Tipsnya - bila pertama kali cuba kalau boleh cukupkanlah bahan selengkapnya mengikut resepi.Bila kita dah cuba sekali,then barulah kita pandai ubah-ubah sikit resepi tu mengikut citarasa atau bahan yang ada.

Lagi satu,mulakanlah dengan nama ALLAH dan dengan niat yang betul.(memasak untuk anak dan suami pun satu ibadah juga kan?)

Ayam goreng berempah ni taklah susah nak membuatnya.Resepinya saya cari di sini aje http://resepi.mesra.net

Kalau ada yang teringin,selamat mencuba!

(Kalau En.H baca entry ni,mesti tak sabar nak balik rumah :p )

No comments: