Monday, February 26, 2007



Sungguh berbangga mempunyai sahabat2x begitu.Menghadiri walimatulurus yang juga seorang sahabat memanglah wajib jika tiada halangan tetapi keinginan bertemu sahabat sewaktu di semsas dahulu mengatasinya.Bersyukurlah yang berkahwin itu juga salah seorang sahabat di semsas,bersyukur juga dapatlah kami semua bertemu mengeratkan ukhuwah yang sedia ada.

Alhamdulillah,syukur pada ALLAH atas nikmat mempunyai sahabat2x begitu.Saya memang sungguh gembira melihat semuanya di dalam keadaan yang amat baik dan bahagia.Setidak-tidaknya walau tidaklah begitu bahagia seperti sahabat yang menjadi pengantin semalam,tetapi sihat sempurna.Tiada yang bertongkat,tiada yang berjahit sana dan sini.Saya gembira.

14 sahabat yang hadir.5 permaisuri termasuklah saya(kerana semua permaisuri yang hadir telah bergelar isteri,kebetulan yang menggembirakan) ,7 jejaka yang tampan yang belum bergelar suami dan 2 raja yang gentleman.4 daripada permaisuri tersebut telahpun menambah gelaran sebagai ibu.

Bertanya khabar,bercerita kisah terkini,bergambar untuk kenangan,bergurau senda,bergelak ketawa memanglah menjadi rutin apabila bertemu semula.Ditambah dengan putera dan puteri yang dibawa permaisuri berempat itu.
Si cilik2x yang turut memeriahkan suasana itu : adik beradik tampan aiman dan aizril,si tembam hurin,si nakal adam kimi dan tak lupa puteri saya sendiri si pipi merah nur nathifa humairah.Comel sungguh masing2x dengan gelagat sendiri.

Lama juga berada disana.Sehinggalah saat untuk berpisah menjelma,diabadikan pula kenangan bersama raja sehari.Terima kasih buat sahabat2x yang memeriahkan hidup ini.Saya bersyukur.
Terima kasih juga buat seorang sahabat yang sungguh pemurah.Semoga bertambahlah rezeki kamu wahai sahabat.(you know who you are).

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari ( Saidina Ali)

Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang -Hamka

Saturday, February 24, 2007

The art of copying others

"The art of copying others"

Friday, February 23, 2007

pampers & pampered


Begin with the first one 'pampers'.last night she went quiet naughty that after taking her bath she refused to wear her pampers.Imagine that...I didn't know exactly what to think.Why eh?So sudden she act like that.

After struggling with her quiet some time,I managed to fit her with that pampers.Just a few minutes after,tarrraaa she hurried to me and said 'ibu..ibu...apess..apess'.With her pampers clinging to her leg and a naughty smile.What happen ek?She really don't want to wear that pampers.Isn't it uncomfortable?We never change the brand since she born.

True,I had a plan as we will celebrate her 2nd year birthday I will start the so called 'unforgettable' process which is 'unpampers' nathifa.But its far a month from now.Did she smell those plan that ayah and ibu had in our mind?Baguslah kan but it's going to be a nightmare before night.

Since the incident took placed at night,then ibu can't resist of pushing her to wear that pampers.Its a dangerous situation for me(dangerous tu!!!).With the green carpet spread in the living hall,with the chair that color like this timelah.(lazy ibu :) ).

So,its a long story but hey! its a 'pampers' journey to the 'unpampers' person okay.
I'm sure it means a lot for most of mamas out there if not all.I've got one of my friend whose the pampers journey of her oldest son took 7 years to end.Sound hard isn't?When it is time to have fun with the school,you should imagine how hard her mother had to teach his boy about living without 'it'.

It's a tradition from my mother.When you reach 2 years old,you are old enough to control the urine bladder and off you go to the toilet by yourself.But its my mums tradition.Not really applicable to all I guess because different kid had a different level of maturity rite?.But mine will start this April InsyaALLAH.The End

ps: and the 2nd title 'pampered' will be in the next entry ye.Had lost idea about it.Sorry :).

Thursday, February 22, 2007

my sweetheart

she who always seems so happy 'n proud
who's eyes can be so private and so proud
no one's allowed to see them when they cry
she may be the love that can and hope to last
may come to me from shadows of the past
that I remember till day I die

Wednesday, February 21, 2007

tunggu sekejap


Sebenarnya memang sudah dirancang hendak menulis hari ini.Ada gambar terbaru si kecil.Itu pun setelah dicuri daripada adik yang bertandang semalam ke rumah.Tetapi si suami menghadiahkan satu sessi mencuci muka,baru saja sebentar tadi,terpaksalah ditangguhkan sebentar hajat untuk menulis ini.Hendak pergi mencuci muka sebentarlah pula.Jika terlebih masa disebelah petangnya saya akan menyambung hajat untuk menulis ye.
Terima kasih kepada si suami.


Baru semalam adik yang kedua singgah disini.Membawa rakan bersama.Alhamdulillah tetamu itu rezekikan.

Baru sebentar tadi saya mencuba udang celup tepung resepi dari internet.Sungguh.. sebelum ini saya tidak tahu tepung yang diguna adalah tepung naik sendiri untuk buat kek.

Baru semalam saya mendapat call dari United Kingdom.Huhuhu...excited tidak terkira.Maklumlah jauh walaupun talian dibuat menggunakan internet.Yang menelefonnya adalah sahabat karib saya.Suami isteri....semoga mereka sihat sejahtera hendaknya.

Baru semalam saya menonton berita yang amat membingungkan saya.Seorang ibu yang membunuh 2 orang anak lelakinya.Saya sangsi melayukah...islamkah....benarkah dia yang melahirkan anak2x itu.Air mata saya menitis tanpa disedari melihat disaat ayah dan ibu anak2x itu dibawa melihat jenazah.Sungguh saya bingung....

Baru semalam selepas menghantar adik ke asramanya,ayah membawa kami berjalan-jalan ke air terjun ulu Yam yang agak terkenal itu.Tidak berminat untuk singgah disana,cuma melihat-lihat bagaimana keadaan di situ.Ramai dan sesak.Itu kesimpulan saya.

Baru sebentar tadi si kecil itu memanggil ibu! ibu! ibu!...yak...yak.Terpaksalah saya berhenti di sini.

Thursday, February 15, 2007

Afdlin Shauki


I can't help to paste it here.It's touch my heart a bit.

Note to my wife :
Before i start i just wanna say to my wife (if she is reading this) that i am sorry for not being there for her more, for being away so much and not providing her with the companionship and support she deserves and needs, for not remembering sometimes, the little things that she tells me or ask of me to do. The reason of too much work is really lame i know but i feel there is much to do if we want an improvement in the quality of our lives and if we want for the entertainment industry to achieve a level where creative Malaysians are both locally and internationally respected and recognised. I thank her for all her sacrifices towards our partnership and i recognise her efforts and will do better in providing her more support. I will make an effort to show more appreciation, because ma, " i don't want you to feel like i take you for granted. Please know that it is not easy for me too, being away from you and the kids. Watching them grow and develop into beautiful human beings, glimpses at a time, is constantly heart breaking for me.. I will do better and be better at this i promise you. I want you to know that i am also determined to see you win. Love u ma."

I am still wondering how I'm suddenly stuck into that page.Afdlin Shauki?????
And don't get me wrong's a note to his wife!

Talking about $$$


I've never read this book The Millionaire Mind by Dr Thomas Stanley nor heard about it before.But since the president of the house would always browse to Dr.Irfan Khairi site for his mind blowing business tips and motivations,with just a glance to that screen I saw these interesting writing from him and I would love to share with all.It's about a survey done to all millionaire out there for what factor that encouraging them to the top.

There is a secret psychology to money. Most people don’t know about it, that’s why most people never become financially successful. A lack of money is not the problem, it is merely a symptom of what’s going on inside you.

1. Being honest with all people
2. Being well discipline
3. Getting along with others
4. Having a supportive spouse (husband/wife)
5. Working harder than most people
6. Loving my carreer / business
7. Having strong leadership qualities
8. Having a very competitive spirit / personality
9. Being very well organized
10. Having the ability to sell my ideas / products
11. Making wise investments
12. Seeing opportunities other do not see
13. Being my own boss
14. Willing to take financial risk given the right return
15. Having good mentors
16. Having the urge to be well respected
17. Investing in own business
18. Finding profitable niche
19. Having extraordinary energy
20. Being physically fit

Dr.Irfan Khairi had listed out 5 factor from that 20s for himself.
He said that he had:

1. Being honest with all people
2. Having a supportive spouse
3. Working harder than most people
4. Loving my career / business
5. Seeing opportunities other do not see

So,what do you think about it?millionaire is in the air?

Wednesday, February 14, 2007

cerita dari kampung 2


kali ni tak mahulah panjang2x.Dah petang sangat ni.Nathifa petang2x barulah nak tidur.Aduhai si kecik sorang ni.Hari ni penat betul dengan karenah dia.Dah pandai macam2x,mulalah aktif yang amat sangat.Ada aje idea nak buat itu,ini.Memang tak duduk diam langsung.

Dia dah pandai guna kerusi untuk capai tempat2x yang tinggi.Bukan kerusi aje,bakul kain,baldi,kereta mainan dia...haaa besen kecik ibu guna letak sayur pun jadi.Kadang2x rasa nak nangis dibuatnya.Tapi sebenarnya bersyukur sebab dia sihat sempurna.Pernah berbual-bual dgn kalangan veteran,katanya " engkau nak ke anak engkau meleleh air liur memanjang,duduk tak bangun2x ".Nauzubillah.Saya bersyukur pada ALLAH dikurniakan anak sihat walafiat.Takpelah nakal sikit tu.

tentang cerita dari kampung tu,ada hikmahnya tinggal disana tanpa ayah sebentar.Nathifa dah pandai panggil saya ibu.kalau tidak jangan haraplah.Asyik dengan ayah..ayah..ayah...24 jam.Saya pun dipanggil ayah..ayah tu memanglah ayah kan.
Gembira yang amat.Kadang2x saje buat dia menangis.Nak dengar panggilan keramat tu.
Sekali lagi saya bersyukur kehadrat Ilahi.Nikmatnya dipanggil ibu.

sampai sini dulu hari ini.

Tuesday, February 13, 2007

cerita dari kampung


9 hari duduk di kampung.Surirumah pun nak bercuti juga.Kalau tidak kira macam takde cutilah.Kerja 24 jam.Tapi hati tetap teringat suami tersayang yang sorang2x kat subang tu.Makan apa,basuh baju tak,sakit ke,siram pokok tak,hem panjang lagi listnye.Itu yang sampai 9 hari je,kalau tidak nak tambah lagi seminggu.Tak sampai hati bila dengar suami sakit gigi.

Si kecil tu memanglah gembira sakan dikampung.Kawan ramai.Suka naik van rusa atoknya.Kalau nak keluar rumah cepat aje dia menuju ke van,bukan ke kancil keluarganya.Sanggup berpisah dengan ibu,nak naik van dengan atok.Manja sungguh dengan atok.Kalau solat,atok kene bentang sejadah satu lagi untuk cucu.Comel sungguh ibu tengok gelagat dia dengan atok,dengan nenek.

Apa lagi ye.Haaa makan memanglah murah lagi disana.Duduk seminggu ibu boleh tambah berat 3 kg.Penat2x berpantang kat rumah,sampai kampung melantak.Padan dengan muka sendiri.Tapi tak boleh tahanlah.Nasi minyak,nasi kerabu,nasi dagang,macam2x jenis kuih.Semuanya makan pagi tuh.Kalau orang pantai timur macam gitulah.Mana tak naik badan.Kalau nasi tu,nak tambah ayam seketul baru 1.20.Banyak pulak tu.Kalau kuih-muih masih lagi 20 sen satu.Memang mewah dengan makananlah.Nathifa?Alhamdulillah anak ibu ni tidaklah memilih sangat orangnya.Apa ibu bagi,dia suap je dalam mulutnya tu.

Kalau balik kuantan,nenek nathifa mesti ada bebelannya.Kali ni balik,nenek berleter pasal pinggan makan nathifa(bahasakan neneklah untuk ibu saya).Susah kalau dapat nenek yang pergi kursus pemakanan kanak-kanak ni.Katanya masa kursus tu,pensyarah memesan pinggan anak2x tak elok guna yang plastik.Banyak bahan kimia.Guna pinggan kaca.Saya tersenyum je dengar.Nak bagi pinggan kaca kat nathifa?hemmm..abislah(dalam hati ajelah).Nenek sambung lagi.Sebab itulah orang dulu mana ada pakai plastik2x ni.Cuba tengok botol susu orang dulu kan botol kaca.(memang ye,saya pernah lihat dalam paparan majalah 3 rasanya).Tersenyum aje saya dengar bebelan nenek nathifa.Tapi ada betulnya lah.Kalau tidak takkan lah pensyarah tu nak menipu kan.Nak cubalah kurang2xkan penggunaan bahan plastik ni.

Dah panjang juga cerita dari kampung ni.Nak sambung memasaklah.Nanti2xlah tulis lagi.

Selamat tahun baru cina buat yang meraikannya!

Sunday, February 11, 2007

sudah ada di sini


Dah balik subang ni.Baru aje sampai.Teringat seminggu tak jengok blog tercinta.Masuk rumah kemas2x sikit terus aje ke depan pc.Hehehehe....

Banyak cerita dari kampung.Nanti-nantilah ye.

Friday, February 2, 2007

sekali air bah


Semalam sempat kami sekeluarga terbang ke melaka.Bukan dengan "epenn"(kapal tebang untuk si kecil nur nathifa) tapi dengan kancil yang comel itulah.Ada urusan yang perlu ditamatkan segera.Lega bila dah menjadi semuanya.Terutamanya ayahlah.

Malam nanti nak terbang ke pahang pulak.Letih juga badan ni.Tapi hati senang ni,maklumlah nak jengok ibu,abah di kampung.Kalau ke rumah mentua hati gembira juga,dapat berbual macam-macam isu terkini(mak mentua suka bercerita,adik ipar ada gosip yang bagus2x :) ).

sampai ke perkara yang nak sikongsi.Perbualan dengan ibu mertua.Tak tahulah kalau ada yang pernah mendengarnya.

Banjir di sebelah selatan tu memanglah menyedihkan.Kuasa Allah.Kalau DIA nak menguji atau menurunkan malapetaka,kun fayakun...maka jadilah.Air bah menenggelamkan semuanya.Rumah,ternakan,loji kumbahan,sarang tikus,tempat pembuangan sampah dan lagi dan lagi.Sesuatu yang tak mampu saya nak gambarkan.Bila air bah mulai reda dan surut dan kering....apa yang tinggal?

Segala macam kekotoran yang bercampur-campur.Penyakit?bakteria?hama?.Pendek kata semunyalah yang membimbangkan.

Sekarang cuaca mulai panas.Angin agak kuat.Habis segala yang boleh diterbangkan angin
melayang.Kemana?Agak-agak kenapa ramai yang tidak sihat kebelakangan ini.Sakit tekak,demam,pening.Hemm tak taulah benar atau salah teori ini.Cerita ibu mentualah.

Pada saya......ada betulnya ya.