Tuesday, October 2, 2007

Kes polis

Assalamualaikum

Hemmm...okay this is a bit frighteninglah.Semalam saya memang ada terdengar bunyi siren polis berdekatan rumah.Dalam otak saya ni,mungkinlah kes samun,rompak,atau ada orang yang tak betul buat kacau.Terus saja saya periksa pintu berkunci atau tidak(walau memang sentiasa bertutup dan berkunci).Risau juga.Dari tingkap tingkat atas,saya dok perhati orang semakin ramai mengerumun sesuatu selang 5 buah rumah dari rumah saya.Tapi tak boleh nampak apa ceritanya.Selang 5 buah rumah dari rumah saya ni ada longkang besar dan semak samun.Dalam hati, ada orang jumpa ular sawa besar agaknya.(tapi pelik pulak tak ada bomba!).Sampai saat berbuka saya masih lagi dalam persoalan itu.

Hinggalah sebentar tadi berbual-bual sikit dengan jiran sebelah.Dia pun sama masih tertanya-tanya.Kebetulan ada pakcik Sulaiman merangkap AJK surau kawasan kami ini datang bertandang untuk kutipan derma majlis berbuka sabtu ini.Apa lagi.Bertalu-talu soalan kami ajukan.

"pakcik,polis datang semalam apa halnya?"
"ada mayat kene sembelih"
"Hah!!!"(memang terlopong betul mulut saya dan jiran)
"orang kita ke?"
"ntah,tapi lelaki india.Muda lagi.Mayat belum busuk lagi.Baru kene bunuh agaknya."
"sape jumpa mayat tu?"
"budak-budak kawasan ni jugak.Diorang kan biasa main tengok2x ikan kat longkang besar tu.Pagi semalam ada budak datang cakap kat makcik kau tu.Tapi ingatkan budak-budak ni main2x.Sampailah petang budak2x ni tahan budak2x bujang yang duduk sebelah rumah engkau ni ha yang baru balik kerja,cakap ada mayat kat longkang tu.Tu yang budak2x bujang ni call polis."

Perbualan berhenti disini.Pakcik sulaiman ni sibuk orangnya kalau ada majlis yang hendak diuruskan.

Kata jiran,memang blacklistlah kawasan ni jawabnya.Dalam hati saya,baru saja dengan kes arwah Nurin.Belum pun selesai lagi.Sekarang ada mayat pula yang kene sembelih.Mungkin masuk dalam berita agaknya.Tunggu sajalah.Habis berbual,cepat-cepat saya masuk dalam rumah.Kunci semua pintu.Hati memang risau.

No comments: