Monday, August 20, 2007

negaraku

Assalamualaikum

Saya memang tidak berbakat dalam hal-hal politik.Tidak lansung.Tidak sedikit pun.Apatah banyak.Tapi jangan samakan dengan ibu saya.Semangatnya kuat.Walau badan tidaklah sihat seperti muda remaja.Walaupun jarak beza bagai langit dan bumi,namun saya juga agak terguris bila ada yang mencaci hina negara saya,kaum saya,agama saya.

Saya belek senaskah suratkhabar negara hari ini.Ada satu tulisan yang menarik minat saya hinggakan saya rajinkan jari-jemari saya berketuk ketak di hadapan skrin kaca ini melahirkan betapa saya setuju dengan si penulis itu.Setuju hinggakan ingin saya laungkan ayat-ayat yang digunakannya.Kenapa agaknya ya?
"Carilah negara lain yang mereka sukai"
Sedikit petikan si penulis."Menoleh kepada negara-negara sahabat yang sebaya dengan negara kita,ternyata keberuntungan berada di Malaysia yang jarang sekali dilanda bencana alam,jauh daripada anarki rusuhan atau jadi medan tempur pihak-pihak yang berkepentingan."

Ada yang tidak setuju dengan si penulis?Pasti ada.Golongan minoriti barangkali.

Berapa ramai manusia yang bukan bergelar 'Malaysian' sanggup bergadai nyawa untuk mendapat gelaran itu?Sanggup ke penjara?Tapi kita yang sejak keluar dari rahim ibu dengan gelaran itu sibuk kutuk-mengutuk,kene-mengena,keji-mengeji,bergaduhan,bermusuhan sesama sendiri.Berbaloikah?Pasti ada yang rasa berbaloi juga.Golongan minoriti barangkali.Pihak-pihak yang berkepentingan barangkali.

Saya pernah membaca hasil tulisan yang dikatakan penulis bagus.Jijik.Itu tanggapan saya.Apa isinya?Biarlah rahsia ya.Tapi siapalah saya untuk bersuara.Cuma elok rasanya jika dikatakan pada dia "Carilah negara lain yang dia sukai".Jika hasil tulisan yang penuh dengan kata-kata kesat,cacian,kata-kata lucah,penuh dengan rasa benci,kata saya kepada mereka yang berkenaan "Carilah negara lain yang kamu sukai".Yang memenuhi kehendak kamu.Yang seperti kamu idam-idamkan.Yang akan membuatkan kamu gembira dan aman di situ!.

Selamat menyambut Ulangtahun kemerdekaan negara ke 50
(Berterima kasih saya kepada En.Johor Bahru di atas "Carilah negara lain yang mereka sukai")

No comments: