Tuesday, August 28, 2007

"pan-cake" & "sambal petai udang"

Assalamualaikum

Saya masak "pancake" pagi tadi.Kalau di kampung sebut "lempeng".Takdelah beza sangat.Cuma "pancake" saya campur susu segar.Kalau lempeng saya campur kelapa muda yang diparut."lempeng kelapa".Sedap.Lemak-lemak manis.Selalu "pancake" dimakan begitu saja.Kadang-kadang dengan madu.Jarang-jarang dengan peanut-butter.Belum pernah dengan buah strawberry segar(kes selalu tengok di channel Travel&Living!).Teringin juga nak cuba.Tapi mahal juga kan kosnya.Lupakanlah dulu.Sekadar nafsu kemahuan.Bukan keperluan.(mesti En.H suka baca ayat ni;wink!).Kalau lempeng pula sedapnya dicicah dengan gulai kepala ikan.(kari kepala ikanlah tu).Tapi kalau saya masak tidaklah dapat buat sesedap ibu di kampung.Memang tak sama lansung.

Hari ini ada sesuatu yang menarik perhatian saya.Dalam peti sejuk saya yang comel tu ada saki baki "sambal petai udang" kelmarin.Hari sabtu lepas ada ramai tetamu.Dapat berkumpul makan tengahari ramai-ramai di rumah saya.Itu yang ada lebihan lauk lagi.Mana tidaknya masak "sambal petai udang" dekat satu periuk.Tapi yang tinggal pun sikit je.Sebab sedap sangat, semua makan bagai tak ingat dunia.Bukanlah saya yang masak.Itu hasil masakan chef jemputan dari Balok Kuantan.Ibu sayalah tu.Tak tahan dengan bau sambal yang harum tu, saya keluarkan,saya panaskan.Tak sabar juga nak tunggu makan dengan nasi tengahari, last-last saya makan "pancake" cicah "sambal petai udang".Heaven sungguh!(kalau rasa makanan sedap sangat saya akan guna perkataan inilah).Macam lempeng cicah gulai juga.

Anak dara saya?
Sama naiklah dengan ibunya."ermm cedapppnyeeee".Faham-fahamlahkan.Alhamdulillah.Selera si kecik saya ni lebih kurang samalah macam saya juga.Gemarkan
sup-sup.Sambal-sambal.Senang.Balik kampung nanti rasanya hendak request "lempeng kelapa" satulah.Kelapa di sana fresh-fresh.Teringin nak minum air kelapa muda juga ni.Hai nafsu......nafsu.

sebut tentang "merdeka",saya teringat En.H punya ayat,"abg kalau takde hutang walau satu sen ,baru abg gantung bendera,penuh rumah pun takpe,semua bendera negeri abg gantung.Sebab dah merdeka diri dari hutang.Itu barulah "merdeka" namanya."

No comments: