Wednesday, June 6, 2007

2 kes penting

Assalamualaikum

Bukan kes mahkamah.Saya suka-suka melabelkan tajuk untuk hari ini.Ayat-ayat kuasa.

Anak dara saya yang seorang itu sudah berumur 2 tahun 3 bulan.Oh ya,ayah ada belikan edisi khas PA&MA "Rahsia anak cerdas & cergas 0-6 tahun".Terima kasih ye ayah.Hem,komen saya.Tiada komenlah.Semuanya bagus-bagus belaka.Cuma aplikasinya mungkin perlu disesuaikan dengan tahap pembesaran anak-anak kita.Maklumlah setiap dari kita berbeza keturunan dan genetiknya.Tak perlulah khuatir sangat jika berlainan sedikit dari apa yang dipaparkan asalkan anak kita sihat zahir dan batinnya.Itu pendapat saya.

Kembali kepada kes-kes penting tadi.Saya ringkaskan saja.

[1]Kes Tinggi = 90 cm

Hemm,anak dara saya, kata saudara-mara tinggi juga.Tinggilah jika dibandingkan dengan yang seusianya.Tidaklah semua.Agak saya ikut genetik atok-atoknya sebab dua-dua atok tinggi.Kalau ikut nenek-nenek, :).Tinggi ideal untuk budak 2 tahun perempuan = 80cm.Jadi tinggi anak dara saya dah terlebih 10cm.Tinggi juga ya.

[2]Kes Berat = 11.5 kg

Berat anak dara saya kurang agaknya.Kalau ikut PA&MA,idealnya untuk budak 2 tahun perempuan = 12kg.Jadi berat si N.H tak cukup.Macam mana yek.Makan boleh tahan.Bak kata nenek melaka "agaknya food yang dia makan semua pergi ke daging dengan tulang,takde untuk lemak.Tu yang kurus aje."


Keputusan kes?Tak perlulah.Iya tak?
Apa-apa pun asalkan anak saya sihat walafiat,saya bersyukur sangat-sangat.

1 comment:

Mami Dini said...

Thats what doctor said to my little one jugak...dini demam hari tu for almost two weeks, Badan jadi susut siap buat blood test, tinggi dini ok but her weight bila time demam dah turun 2 kg. Its a lot utk budak umor 2 tahun. Now dah sehat..tapi berat badan tak naik much ..but doctor suruh paksa dini to take scotts emoulsion putih and multivitamin with iron(kes tak cukup darah time demam).