Sunday, March 8, 2009

Wajah si dia

En.Irfan dah pandai senyum,sengih,gelak specially bila nampak ibu.
Almaklumlah ibu ni his only source of food kan :P


En.Irfan juga dah pandai nak cakap-cakap,jerit-jerit sikit.
Dan dia paling suka "borak-borak" dgn En.H,kdg2x tu sampai meleleh ayaq liuq :)

Paling dia terer isap jari ler.Kalau boleh satu penumbuk tu dia nak isap.

Sis tifa sekarang matanya merah sebelah.Yesterday pergi klinik,alhamdulillah doc said nothing to be worried sebab bila suruh dia baca alphabet kat bilik tu she can read very well.(siap dapat pujian dari doc lagi!).Dari semalam titik ubat mata tu and today nampak dah berkurang sikit.Maybe terjangkit masa main2x kat playland kot.

Saya ni memang panic sikitlah pasal sis tifa kan di rumah je.So far alhamdulillah, jarang sangat dia terkena sakit2x berjangkit ni.So bila dapat sakit mata ni risau juga.Lagi risau sebab ada en.Irfan juga kan.

Hemm...sekarang ramai juga orang yg memperkatakan pasal kebaikan susu ibu(baca kat dalam email).Alhamdulillah,dah makin ramai ibu-ibu yang sedar dan nekad untuk 100% menyusukan anak masing2x.Saya pun termasuk juga dalam golongan tulah kan.Masa sis tifa dulu,saya memang menyusukan dia sampai 2 . 5 yrs old.Tapi ada top-up juga start dia umur 5-6 month kot sebab confident tu low sangat.Tak yakin lansung susu badan saya cukup utk baby.Tu masalah paling besar.

Masa 2nd time pregnant ni,bila dah baca byk pasal breastfeeding ni saya naik jeles(ni jeles yg baiklah kan) pulak dekat ibu2x yg boleh exclusively bfeed baby diorg.Saya pun tanamkan dalam kepala saya ni yg saya pun boleh juga mcm tu.Plus En.H yg byk support juga.So selama 9 month tu saya cuma fikir saya akan bfeed baby sepenuhnya.And memang terbuktilah dgn izin ALLAH,now saya exclusively bfeed my baby irfan fahri.Bukan fully,bukan half top-up2x tu but sepenuh-penuhnya dari b****t saya.Syukur sangat-sangatlah, especially bila dengar irfan 'burp' dgn sangat kuatnya.(jgn tak tau,irfan kalau burp,sampai sis tifa gelak terkekeh-kekeh :P)

So,kepada bakal2x ibu 1st timer ke,2nd ke,and seterusnya perkara pertama sekali perlu dibuat kalau nak exclusive or fully(using pump) bfeed baby anda,perlu tanamkan dulu nekad tu semasa pregnant.Ilmu bfeed pun kene cari and ditambah selalu.And jgn lupa kpd yg mengizinkannya terjadi ALLAH swt, doa tanpa henti.

Huh! dah jadi macam motivator lah pulak ek :P

No comments: