Saturday, March 7, 2009

child patterns

Assalamualaikum

Okeh kita sambung lagi pasal temperamental patterns tu.Let see....yang "easy child" dah kasitau dlm last entry.Kat sini saya citer pasal 2 pattern lagi yek.




"difficult child"

  • Display intense and frequently -ve moods ; cries often and loudly
  • Response poorly to novelty and change.
  • Accepts new food slowly.
  • Is suspicious of strangers.
  • Adapts slowly yo new situations.
  • Reacts to frustrations with tantrums.
  • Adjusts slowly to new routine.

"Slow-to-warm-up child"

  • Has a mildly intense reaction,both +ve and -ve.
  • Response poorly to novelty and change.
  • Sleeps and eat more regularly than the difficult child,less than easy child.
  • Shows mildly -ve initial response to new stimuli ( a first encounter with new person,place or situation)
  • Gradually develops liking for new stimuli after repeated,unpressured exposure.

So, which child patterns did your child falls in?

Actually,saya issue kan pasal child pattern ni bukanlah untuk kita cari kelemahan anak2x kita.Yang patut kita buat is membaiki yang mana lemah atau tak elok dan menguatkan lagi yang mana elok dan bagus.

Budak-budak ni masih boleh dilentur lagi.Diorang kan bak kain putih.Yang mencorakkanya kitalah as their parent.

Pasal membentuk anak2x,kita ni walau dah 'dikatakan matang' masih lagi perlu mencari ilmu keibubapaan ni.Have to reads more about it.Kadang2x ada yang kita dah tau tapi terlupa.So perlu selalu memperbaharui bacaan tentang mendidik anak-anak.Yang paling utama kita ni diorang punya idola tau.Semua yang kita buat anak-anak tengok dan simpan dalam diorang punya subconscious mind.Kalau tak sekarang diorang tiru,esok2x dah besar diorang recall balik apa yang dalam subconscious mind tu and tiru.So hati-hatilah dalam percakapan dan perbuatan kita as parent.Nak anak baik,kita kene jadi baik dululah.Nak anak solat,kita kene solat dululah.Nak akhlak anak baik,kita kenelah berakhlak baik juga.Nak anak pandai simpan duit,kita yang kene menyimpan dulu.Ye tak?

Saya ni bukanlah terrer benor pasal ni.Tapi melalui pembacaan.Ya,memang saya suka sangat membaca specially bab2x memperbaiki diri dan didikan anak-anak.(cuma sekarang masa untuk membaca tu kurang sikitlah pasal ada en.Irfan fahri).

Teringat pasal bantal 'busuk' pulak.Sebenarnya it is satu experiment yang saya buat untuk melihat kesan didikan saya pada kakak tifa anak 1st saya.Saya ajar dia untuk tidak memanggil 'bantal busuk' sebaliknya "bantal wangi" and kesannya sampailah sekarang umurnya dah 4 yrs dia tetap dgn bantal wangi nya.Sebenarnya ada kesan lain pulak bila panggil wangi.Dia tak suka bantal dia berbau dan juga kotor.Cepat2x dia suruh saya cuci.Ha...kan bagus macam tu.Dan saya dapat lihat dgn jelas bila kita ajar dia mcm tu,dia akan ikut kita walau keadaan sekeliling asyik cakap "bantal busuk" pada dia.Tapi semua ni memang perlu diajar dari kecil lagi dan berterusan.

So,jadilah idola(bukan idola kecil mahupun M** Idols okay!) yang baik dan bagus dimata anak-anak kita.Selalulah berhati2x dalam setiap perbualan dan perbuatan kita.Tambah pulak budak-budak sekarang sangat pandai dan sangat cepat meniru.

No comments: