Monday, June 16, 2008

perihal email

Assalamualaikum

Banyak betul email dalam inbox!

Tak larat jugak nak menghabiskannya.Selalu saya pilih2x tajuk yang menarik dihati je.Bukan macam En.H,semua email dia bukak.Jenuh!

Lately email pasal kemarahan rakyat jelata tentang minyak memang memenuhi inbox saya.Macam-macam idea,perasaan,kecaman dan tak terkecuali bahasa-bahasa kesat yang memang saya anti sangat2x.Tapi selalu juga teringat pesan En.H,"janganlah jadi orang-orang biasa yang get emotional dengan email.Email tu hanya satu bentuk tulisan je untuk dibaca.Baca dengan ilmu,bukan dengan emosi".

Dan memang bila kita baca dengan ilmu,takdelah rasa apa-apa pun.Extract apa-apa info yang berguna then yang mana tak bagus tu kita jadikanlah sempadan.

Pada saya,email yang lebih direct dengan bahasa-bahasa sederhana sangat selesa untuk dibaca.Macam ada satu email yang saya baca yang menegur tentang sikap-sikap kita orang malaysia Islam tentang hiburan.

Saya dah terdelete emailnya,sorry.Tapi adalah ingat sikit-sikit apa yang ditulisnya.Dia menegur tentang orang melayu islam kat mesia ni yang sukakan hiburan,perkara yang ringan-ringan yang dapat membuatkan mereka lupa tentang perkara-perkara yang lebih berat macam mati,hari kiamat,hari pembalasan.

Lepas tu dia ada sebut tentang menegur kaum perempuan ni.Ayat dia saya suka.Lebih kurang macam ni bunyinya :

"orang perempuan pulak bukan suka ditegur tentang aurat mereka.Pakaian yang tak sepenuhnya menutup aurat,tudung yang tak betul2x menutup aurat yang sepatutnya dan lebih-lebih lagi bila kene tegur tentang make-up.Macam-macam dalil/alasan keluar nanti"

Ada yang terasa ke? :P

Memang itu lah lumrahnya sekarang.Tak ramai nak bercakap benda-benda yang macam ni.Takut terkena batang hidung nanti and orang tak suka dengar.Betul tak?Saya sendiri pun kalau nak menegur adik-adik sendiri pun serba salah dibuatnya.Tapi wajiblah tegur juga kalau dah tak menutup aurat.Selalu saya kata tak kesian ke kat abah yang menanggung dosa.

Tapi saya lebih kasihan pada perempuan2x yang sudah bersuami tapi tidak menutup aurat sepenuhnya.Rugi sangat golongan-golongan macam ni.Tapi rasanya diorang tak mementingkan sangat hal-hal macam ni sebab diorang tak berapa nak sangat syurga kottt hehehe.Sorry kalau ada yang terasa yek.Tapi takpelah,suami-suami yang tidak menegur isteri-isteri mereka untuk menutup aurat ni memang suka menambah dosa di bahu mereka.Tak cukup dengan dosa sendiri.

Saya sendiri bukanlah seperfect mana juga.Tapi Alhamdulillah, En.H memang seorang yang sangat cemburu bila ada lelaki lain yang dapat melihat aurat isterinya;sayalah kan.Cemburu tandanya sayang kan.So,kalau ada isteri-isteri yang bebas tidak menutup aurat dan sebagainya,suami-suami mereka ni memang jenis yang tidak cemburulah memperlihatkan aurat isteri-isteri mereka kepada lelaki-lelaki lain.Ye tak?( Ada yang saya dengar,si suami sendiri yang cakap "tak payahlah pakai tudung-tudung tu,rimas abg tengok").Astagfirullah.....

Dah melencong pulak dari tajuk perihal email tadi yek.Dah lama sebenarnya saya nak menegur tentang isteri-isteri pasal aurat ni.Antara sebabnya,saya melihat semakin ramai sahabat-sahabat,kenalan handai yang semakin hebat bergaya tetapi semakin kurang aurat yang ditutupnya sedangkan mereka dahulu sebelum bergelar isteri dapat menutup aurat dengan baik sekali.

okay,sampai sini dululah hari ni.Saya nak sambung basuh kain.Kain dalam beg pun tak habis kemas lagi.Baru balik dari Cameron Highland semalam.Seronoknya dapat rilek-rileks kat tempat sejuk macam tu.Turun KL punyalah panas sekarang.Wassalam...



kami berdua aje,si kecik tu tengah sibuk main.(kat playground Tanah rata,Cameron Highland)

No comments: