Tuesday, May 8, 2007

kasihnya ibu

Assalamualaikum

Saya teringat 13 may ini adalah hari ibu.Teringin memberi sesuatu buat ibu dan ibu mertua saya di kampung.Tentu tidak setanding kudrat mereka membesarkan saya namun saya ingin melihat mereka tersenyum menerima sesuatu daripada anaknya.Belum terlintas apakah ia.Nanti-nantilah kalau-kalau dapat idea.

Saya baru lepas menyusukan anak hingga dia tertidur di dalam dakapan saya.Iya....si kecil saya masih lagi menyusu badan.Sudah menjangkau usia 2 tahun 2 bulan.Alhamdulillah walaupun sudah kurang kuantiti dan kualitinya,namun perasaan ketika menyusukan si kecil tidak dapat dibeli dengan apa sekalipun.

Berpeluang untuk mengusap rambutnya,menyampaikan nasihat buatnya,membisikkan kalimah-kalimah ALLAH kepadanya,menyatakan kasih kepadanya,membelai pipinya.Semuanya dapat saya lakukan ketika dia menyusu dan rasanya ketika itulah perasaannya tenang,hatinya tenang,emosinya tenang.Semoga segala yang saya ucapkan meresap ke dalam hatinya.Saya sungguh menyayanginya.

Begitulah kasihnya ibu.

Ketika ini ayah belum lagi pulang.Sms diterima dan lambat sikit katanya.Saya harus redha.Sentiasa berfikiran positif pesan ayah.InsyaALLAH.

Teringat lagu melayu lama.

Kasihnya ibu
Membawa ke syurga
Kasihnya saudara
Masa berada

Berkorban raga
Rela binasa
Berkorban nyawa
Tanda kasihnya

Kasihnya ayah
Sanggupkah berpisah
Dan kasih anaknya
Berkorban nyawa

Biar pun jiwa
Akan tersiksa
Ikhlas dan rela
Asal kau bahagia

No comments: