Thursday, May 10, 2007

zuriat

Assalamualaikum

Hampir jam 1 pagi.Saya masih belum dapat melelapkan mata.Si kecil sudah lena dibuai mimpi.Agak-agak saya mimpikan jiran.Sebabnya ada dia menyebut 'apikkkkkkk'.Panggilan untuk si kecil jiran sebelah saya.Selalunya begitulah yang diucapkannya kalau dibiar bermain di hadapan rumah.Selagi belum muncul si 'apikkkk' menjengah melalui pintunya,selagi itulah si kecil saya akan terjerit-jerit memanggilnya keluar.Seronok agaknya kalau dapat teman bermain.Bila difikirkan begitu terasa sayu juga.Sungguh saya teringin menimang cahayamata sekali lagi.Atau berkali-kali.Namun Tuhan Maha mengetahui segala-galanya.Maha Pemurah.Maha Pengasih.

Yang merancang akal fikiran dan perasaan kita.Namun yang menentukan semua olehNYA.
Di channel 77, saya menyaksikan sebuah keluarga yang cukup hebat.Termasuk ibu dan bapa,semuanya 17 orang.Memberi makna si ibu telah melahirkan seramai 15 cahayamata.Subhanallah.

Saya terfikir sejenak.Mampukah saya begitu?.Hendak melahirkan seorang cahayamata pun sudah cukup meninggalkan memori mendalam di hati saya.Tetapi jika direnung sedalam-dalamnya,melahirkan seramai 15 cahayamata bukankah saya akan menambah umat islam seramai itu juga ke dunia ini?Subhanallah.

Saya serahkan segala-galanya kepada Tuhan.Semoga saya dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah yang akan memimpin saya dan suami ke syurga ALLAH.
Tiada lain yang saya harapkan.

No comments: