Friday, October 7, 2011

Ilmu

Saya orang biasa-biasa saja.Dari keluarga yang juga biasa-biasa.Nothing special.Dan saya telah mengambil keputusan yang luarbiasa dizaman sekarang untuk menjadi fulltime housewife.Ramai yang mencemuh dari menyokong.Awal-awal dulu saya banyak menangis.Bila raya saya tak mahu berziarah.Saya tak kuat.

Alhamdulillah ada suami yang sentiasa disisi.Dialah tempat saya mengadu.Dialah pemberi semangat.Dialah pembangkang cemuhan-cemuhan orang yang tak suka dengan keputusan saya.

Its been nearly 6 years since saya mengambil keputusan yang besar dalam hidup saya ini.Alhamdulillah kata-kata negatif orang sudah tak mampu menggugat kekuatan hati saya.Tak dinafikan kadang-kala bisikan syaitan dapat juga membuat saya resah gelisah memikirkan perkara-perkara yang mungkin terjadi kalau saya begini,kalau saya begitu,kalau saya buat ini,kalau saya buat itu.Dan kadang-kala terjadi juga bila kami suami isteri bermasam muka,saya jadi hilang pertimbangan.Banyak yang saya fikirkan.

Alhamdulillah.Disinilah datangnya ilmu anugerah dari ALLAH yang tidak ternilai harganya.Saya belajar bagaimana untuk sentiasa merasakan "CUKUPLAH ALLAH BAGIKU".

Allah maha mengetahui apa yang saya cari-cari selama ini.

Ya, ianya satu bentuk zikir dari surah At-Taubah.Yang saya tak pernah amalkan sebelum ini.Alhamdulillah ALLAH mengilhamkan saya untuk membaca satu buku doa dan saya tertarik dengan zikir ini.Tapi awalnya saya tak membacanya selalu.Hanya bila saya membelek buku doa ini,baru saya teringat untuk membacanya.

Tapi ALLAH itu maha penyayang.Maha pemurah.

Berkali-kali hati saya diketuk dengan zikir ini.Bila saya berada dalam majlis ilmu,ada ustaz yang menerangkan tentang zikir ini.Bila saya menonton rancangan tanyalah ustaz,ada ustaz menerangkan tentang ayat ini.Bahkan bila saya menelaah tafsir Al-Quran,saya terjumpa banyak tafsiran dan kisah yang berkaitan tentang perasaan "cukuplah ALLAH bagiku".

Kekuatan inilah yang saya cari selama ini.

Syukur Ya Allah!
Syukur Ya Allah!
Syukur Ya Allah!

 Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (Wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai 'Arasy yang besar.


Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kebaikan buat kawan-kawan semua.

No comments: