Friday, July 2, 2010

Solusi Isu no 2 2008


Assalamualaikum wbt


Saya suka nak share apa yang saya baca dari majalah solusi Isu no 2 2008 yang telah diulang cetak atas permintaan ramai.(if tak pernah baca solusi...tak rugi mendapatkannya...isi kandungan penuh ilmiah dan yg penting iklan2x kosmetik tak ada okeh)

But tak termampu dek saya nak taip semuanya.For this n3 saya ambil sikit untuk dikongsi bersama dari isu yg bertajuk "Nabi,izinkan daku berzina" hasil tulisan Ustaz Zahazan Mohamed.

Sebenarnya pjg lebar uztaz ulaskan tentang zina ni.But yang saya rasa patut saya share kat sini adalah apa langkah2x yang kita boleh ambil untuk mengelakkan anak-anak kita daripada zina.

Berikut adalah antara cadangan2x yg dikemukakan oleh Abdullah Nasih AL-Ulwan dalam Ensiklopedia Pendidikan anak-anak dalam Islam.

Mengatasi masalah seks haram diperingkat anak-anak :

  1. Memilih utk tinggal di kaw penempatan umat islam yg komited mengamalkan islam.Cth dekat masjid,madrasah,sek2x agama.
  2. Berusaha utk menghadirkan diri ke majlis ilmu secara konsisten.
  3. Sentiasa mengadakan perjumpaan keluarga dgn isteri,anak2x,cth usrah kecil demi memantau pembesaran anak2x,bukan program2x yg melalaikan di tv,radio,internet,majalah dll.
  4. Memilih utk anak2x persekitaran yg islamik,cth kawan2x dipilih dari keluarga yg soleh,guru2x yg beriman dan masyarakat yg komited dgn islam.
  5. Memberikan pendidikan aqidah yg mantap pada anak2x.
  6. Bagi cikgu,ikhlas dalam mendidik.
  7. Bagi masyarakat wajib amar maaruf nahi mungkar.
  8. Check barang anak2x bila pulang dari sekolah.Pantau bahan2x yg boleh meransang seksual anak2x cth majalah,website dll.
  9. Isi masa lapang anak2x dgn aktiviti bersama keluarga.Bukan permainan komputer yg melalaikan dan merangsang seksual mereka.


Mungkin banyak lagi sebenarnya yang kita boleh or should i say patut buat untuk anak2x kita sekarang ni yg penuh dgn godaan2x ke arah zina.Takut sebenarnya bila memikirkan isu ni.But yg penting anak2x adalah sepenuhnya tanggungjawab kita,bukan cikgu,bukan nenek/atok,bukan ustaz/ustazah.

If kita tak bersungguh-sungguh menjadi muallim kepada anak2x kita....fikir2xkanlah apa yg nak dijawab nanti dihadapan ALLAH bila anak2x berkata "ibu saya tak ajar pun saya solat","ayah saya tak ajar pun saya mentadabbur AL-Quran","ibu ayah tak ajar pun saya tutup aurat... etc..etc.

Jom kita didik anak-anak dgn Islam seislam-islamnya.

4 comments:

wEna said...

kak, nnt nk pinjam mjlh tue.. cam best jek

hanis said...

boleh aje chikkk wenaaaaa...
nnti remind akak selalu keh...

Ummu Auni said...

amin. hopefully dapatlah semuanya dilaksanakan

Charles Cooks said...

I appreciate you sharing this