Tuesday, March 27, 2007

Kisah daging rusa

"tu daging rusa tu."
"hah!Ni...yang dalam gulai ni."

Terkejut juga saya.Memang tak pernah saya rasa daging rusa ni.Tapi pendapat saya tidaklah seteruk rasa daging kambing(pada diri sayalah).Tak ada rasa hamis,bau or apa2x yang kurang menyenangkanlah.Daging rusa rasanya macam daging lembu juga,bahkan lebih enak rasanya.Lebih lembut and tak ada sikit pun rasa hamis or bau.Kalau kene gaya masaknya,berpinggan nasi juga.Ayah bekalkan sedikit untuk kami sekeluarga.Ayah selalu order daging rusa ni bila dia ke sabah.Katanya murah.Cuma rm 12 sekilo.Memang murah lah tu.Even daging lembu kat pasar malam di sini pun lebih mahal.Bila sampai di rumah saya fikir2x nak masak macam mana daging ni.Di rumah ayah,ummi buat masak lemak cili api.Saya fikir mungkin cara itu aje kot yang membuat daging rusa lebih sedap bila dimakan.Takut nak cuba cara lain.Tak sedap nanti menyesal.Dahlah susah nak dapat.Akhirnya saya ikut jugalah cara ummi.Masak lemak cili api daging rusa tetapi saya tambah dengan pucuk paku.Sedap juga rasanya.Pucuk paku tu saya sendiri2x aje yang letakkan.Resepi sendiri.Saya sekalikan resepi di sini.Kalau ada yang dapat/membeli daging rusa nanti bolehlah cuba ya!

Gulai lemak cili api daging rusa & pucuk paku


Bahan-bahan untuk dikisar:

Bawang besar(yg betul2x besar) 1 ulas
Bawang putih 3 ulas
Ketumbar 1 inch
Halia 1 inch
Kunyit hidup 1 inch
Cili api 4 biji ( kalau nak pedas letaklah lebih)


Bahan lain :

Santan(saya guna santan segera aje,harmoni 1 kotak)
Garam & gula sekucup rasa
Pucuk paku
Daging rusa
Asam keping/tomato
Serai 2 batang (dititik)

Caranya :

1.Tumis bahan2x yang dikisar tadi.Masukkan serai sekali.(macam nak buat rendang pulak)
2.Bila dah naik bau,masukkan daging rusa.Kacau and perap sekejap sampai daging lembut.
3.Then boleh masukkan santan.Kalau pekat sangat tambahlah air.
4.Masukkan garam & gula sekucupnya(gula nak hilang sikit pedas cili api tadi)
5.Tunggu mendidih then boleh masukkan pucuk paku,tomato.
6.Bila pucuk paku and daging dah lembut,dah tak liat,bolehlah dihidang.
7.Sedia untuk dimakan.




No comments: