Wednesday, March 21, 2007

Alkisahnya

Assalamualaikum

kisah 1

Semalam ayah pulang lewat sangat2x.Drive pun dalam keadaan letih dan mengantuk.Kasihan sangat ibu tengok ayah.Dah hampir 3 minggu macam ni rasanya.Sibuk yang amat kat opisnya tu.Sabarlah ye sayang.Tetapi bukan kisah semalam yang ibu nak cerita,kisah kelmarin.Kelmarin ayah pulang macam biasa.Taklah lewat..taklah awal juga.Ibu khusyuk tengok siri korea 'little bride'.Belum solat maghrib lagi ni.Bila dengar grill pintu kat depan dibuka...alamak kene panaskan lauk,nasi...ayah dah balik.Kelam kabut ke dapur.Dengar salam dari ayah...si kecik pun meluru hulur tangan.Ibu pun samalah.Tetapi ibu kembali ke dapur...dan sekilas pandang ibu lihat ayah memegang remote tv tu.

ibu : ayahhhhhhhhhh..jgn alih...ibu tgh tgk cite tu....
(sempat lagi tuh selang-seli dgn lauk atas dapur)
ayah :ala..pegang je remote ni..tak alih pun...(sengih2x dah)

Tamat kerja di dapur,ibu kembali ke depan tv....belum sempat di posisi asal depan tv tu..ayah telah menekan butang remote tu...off lansung astro tu.Saat2x part yang best drama tu...eee geramnye....

ibu :ayahhhhhhhhhhhhh......nape off???????
ayah : alamak tertutuplah...abg nak alih tv3 tadi.
ibu : elehhhhhhhhhh..saje jek tu...butang off ngan 3 tuh jauh tau...memang saje jek......
ayah : ye ke?( sengih nakal dia tu lah )
ibu : memang nak kena ni.....
ayah : lariiiiiiiiiiiiiii.....(dgn si kecik tu pun sibuk lari dgn ayah dia..mcmlah ibu kejar dia)
ibu :hah..lari lah....jaga lah nanti....

bila dapat kenakan ayah....si kecik yang lari sama dgn ayah tadi pun sama cubit ayah...heheheh.Selalunya gitulah...tak pasal2x masuk geng ibu....tapi apalah yang dia tau kan.Kami bertiga ketawa.

Hemm..bahagia rasanya walau dengan sekecil kisah remote control tv.Alhamdulillah syukur pada ALLAH.


Kisah 2

Dah lama kisah ni terjadi.Bukan yang sedih..tapi yang gembira.Si kecil saya tulah.Tengah saya sibuk menjemur kain di luar sambil berbual dengan jiran,nathifa pun sibuk jugalah dengan kawannya2x,anak kepada si jiran.Cuma yang memisahkan pagar besi hijau tulah ditengah2x.Sedang leka berbual....nathifa tiba2x berlari masuk ke dalam rumah sampai tak sempat cabut selipar lagi.Urgent sungguh gayanya.Lama juga saya panggil suruh keluar.Saya belum habis menjemur lagi ni.Tup2x tersengih kat pintu depan tu dengan memegang sesuatu di tangan.

Terus aje menuju dekat anak2x jiran tu.Keluar suaranya berbunyi "ni..ni...".Saya hairan apa yang 'ni' nye.Ohhh rupa2x dia berlari tadi mahu ambil sesuatu yang serupa dengan apa yang dipegang anak jiran tadi.Tapi sungguh saya tak sangka.....bukannya permainan anak jiran tu permainan yang mudah yang selalu kanak2x main mcm bola ke,kereta kecik ke,doll ke.Ianya sebuah kanta pembesar.Tetapi di dalam versi permainanlah.Kacanya adalah plastik.Lebih selamat.Iye...magnifying glass.Kata jiran dia beli untuk anaknya dlm set doktor2x.

Hemm...si kecil saya rupanya cuba mengingatkan dirinya bahawa dia juga mempunyai sesuatu yang serupa dengan kawanya itu.Itulah yang berlari masuk ke dalam rumah tadi.Sungguh indah anugerah akal yang ALLAH kurniakan.Dia mampu berfikir dengan baik pada usia belum mencecah 2 tahun pun.Alhamdulillah.Saya memang tidak menyangka bahawa sesuatu yang diambil dari dalam rumah tadi memang pun sebuah kanta pembesar cuma di dalam versi yang lebih kecil dari kawannya tadi.Warna pun berbeza.Ohhh yaaa..baru saya teringat kanta pembesar itu termasuk di dalam set permainan doktor2x juga yang kami belikan untuknya.

Saya rasa begitu bersyukur pada ALLAH.Walaupun ringkas saja ceritanya tetapi subhanallah...akal anugerah tuhan itu memanglah tiada tandingannya.Cuma disebalik kejadian ini saya ada terfikir....saya yang telah melalui hidup hampir 30 tahun ini....adakah benar2x saya telah menggunakan anugerah ini sepenuh-penuhnya,sesungguh-sungguhnya???.Bagaimana dengan sahabat2x sekalian?

No comments: