Friday, January 19, 2007

perbualan suami isteri

Bismillahhirrahmanirrahim

Pagi-pagi lagi dah berbual tentang duit dan hutang.Pengetahuan ayah mengenai rate dan % dan macam-macam lagi tentang duit,bank ext sungguh membanggakan ibu.Padanlah graduate pun di dlm bidang akaun.(Ni ayah kene belanja ni pasal dapat pujian pagi-pagi lagi).
Tapi bukan pasal itu yang ibu nak khabarkan.Yang menarik tentang perbualan itu adalah isu dividen dan interest(mcm bungalah juga kan).Ibu memang tidak bersungguh-sungguh tentang kedua-dua isu ini.Macam menyusahkan nak ingat semua ratenya.Tetapi rasa-rasanya ilmu tentangnya amat berguna.Ibu tak pandai sangat nak mengulas dengan panjang lebar tetapi dari perbualan pagi2x tadi,ayah memberi perbandingan yang cukup mudah dan kesimpulan yang harus rakan-rakan pembaca fikirkan,pada pendapat ibulah.

ANTARA %DIVIDEN(NORMAL SAVING ACCOUNT) DAN %INTEREST(CREDIT CARD)

perbandingannya(contoh semata-mata) :

dividen sebanyak 1% setahun (menyimpan $1000) = $10 setahun
interest sebanyak 18% setahun (berhutang $1000) = $180 setahun

perbandingannya :

antara anda memperolehi $10 setahun atau terpaksa membayar bunga hutang $180 setahun.
Jauh berbezakan nilainya.

Kesimpulannya (pada pendapat ayah):

Sekiranyalah perlu memilih antara keduanya,lebih baiklah dihabiskan hutang cepat2x walaupun menyimpan itu amat berguna di masa hadapan.


So,bagaimana?Ada apa2x yang ingin ditambah,ditegur atau dibetulkan?.Saya memang agak jahil tentang pengetahuan akaun dan hutang ni,jadi elok juga jika ada yang memberi pendapat.Amatlah dipersilakan.Boleh juga menambah teman diblog ini.

1 comment:

Anonymous said...

haa.. ade lagi..
salah satu cara utk si ayah meninggalkan sedikit harta kepada anak&isteri ialah dgn membeli rumah WITH INSURANS RUMAH!... membeli insurans diri yg TINGGI... membuat takaful education utk anak2 dgn amount yg TINGGI juga... sbb,...

bila si ayah tiada...
rumah yg dibeli.. dpt free kat anak&isteri
insurans yg dibeli.. dpt manfaat kpd anak&isteri..
tabungan pendidikan yg dibeli, disambung byr oleh syarikat insuran/takaful itu sendiri..

haa itu die...
kalo dah hutang keliling pinggang, ambil lah insurans yg COVER paling TINGGI...
skian utk masa kini..