Saturday, July 28, 2007

barat ke timur

Assalamualaikum

Malam semalam saya dan En.H tertarik untuk menonton sebuah telefilem melayu bertajuk 'barat ke timur'.Terlupa pula saya untuk melihat siapa pengarah,pencipta cerita dan penerbitnya.Namun apa yang ingin diperkatakan di sini adalah kesan dan tamparan setelah menonton drama tersebut.Jalan cerita biasa-biasa saja.Kisah sebuah keluarga melayu mewah yang berpangkat bakal menerima menantu perempuan mat salleh.Ketaksuban terhadap ciri-ciri dan adab-adab barat mula digunapakai hingga norma-norma kemelayuan hilang.Tetapi yang terjadi sebaliknya.Menantu yang ditunggu lebih gemarkan adab melayu dan nilai Islam.

Ada ayat-ayat dialog yang sungguh berkesan dihati saya.Antaranya adalah kata pemegang watak anak remaja perempuan keluarga itu,"pandangan diana(watak menantu mat salleh) lain,pandangan saya lain".Jawab si muallaf diana,"Islam bukan pandangan,tetapi pegangan hidup".

Namun mereka masih bernasib baik mempunyai datuk dan nenek yang resah dengan cara hidup mereka yang keterlaluan.Banyak yang ditegur si datuk.(Saya sungguh suka akan lakonan Hamid Gurkha sebagai datuk dalam cerita ini).Makan di rumah asyik dengan tangkai besi(sudu&garfu).Dimana doa pemula santapan.Ada ketika diperlihatkan datuknya mengajar cucu untuk bersolat.Disuruh membaca surah Al-Ikhlas,si cucu hanya membebelkan mulutnya tanpa bacaan yang terang.Bila ditanya jawabnya tidak tahu.Bila dibacakan surah itu katanya tahu dan hafal.Tetapi tidak kenal akan nama surah.Ada ketika cucu perempuan yang terkinja-kinja dengan headphone ditelinga ditegur si nenek.Ringkas ayatnya tetapi dalam maksudnya.Dicuit cucunya itu dan katanya,"bawak mengucap".Nah...kan dalam maksudnya itu.Tabik saya pada pencipta jalan cerita dan dialog drama ini.Berani.Ada satu lagi antara dialog mereka yang saya amat tertarik dan terkesima dibuatnya.Mungkin kalian sudah biasa mendegarnya tetapi dengan lakonan pak hamid ianya lebih berkesan dihati saya.Sewaktu pak hamid(datuk) sedang berbicara soal duit dengan dua anaknya.Walau masing-masing berpangkat tetapi masih diulit kesusahan dan masih meminta pertolongan si ayah(pak hamid).Lalu pak hamid menegur mereka soal cara hidup,cara berniaga,tanah berekar-ekar dikampung yang enggan diusahakan dan akhirnya soal kebajikan pak hamid dan isteri sebagai ibubapa mereka sendiri yang berpulun cuba memberi anak2xnya pelajaran hingga ke luar negeri.

Akhirnya pak hamid berkata,"kami bersusah payah bergadai bagai hantar kamu berdua belajar tinggi-tinggi sampai ke luar negara,kamu dah pandai,kaya,ada pangkat,ada kamu hantar kami pergi haji?".Saya terasa bagai dihiris juga hati ini.Kalian bagaimana?.

(En.H pergi berjalan-jalan dengan anak daranya.Kejap lagi bawak balik lunch untuk ibu.Katanya nak belanja Pizza Hut.Hemmm....sedap jugak.Hari minggulah katakan.)

No comments: