Tuesday, October 20, 2009

Alif Ba Ta

Assalamualaikum




Well,lama tak jengok blog nih.Sibuk dengan anak-anak.Yang besar dengan homeschool dia.Yang kecik dengan nak tumbuh giginya.Al-maklumla kalau gigi nak keluar tuh.Macam-macam 'peel' ada.

Berbalik kepada tajuk besar kat atas tuh,hari ni si kakak dah beralih ke buku Iqra' 2.Alhamdulillah dia melepasi ujian bacaan,sebutan dengan jayanya.Actually saya tak expect tinggi sangat untuk dia membaca huruf2x tuh dengan sebutan yang sangat betul.Maklumlah kan macam huruf 'gho','sa','dho' dan seangkatan dengannya yang macam payah sikit nak sebut tuh,ingatkan kene baca ulang2xlah.Tapi turns out dia memang boleh sebut dengan betul.

Suka pulak saya dengar bila dia mengaji dengan lancar dan menyebut dengan betul.Syukur pada ALLAH.Teringat dekat tok guru saya kat kampung.Saya panggil "Pak Long".Takde ustaz2xnya.Tapi dia memang imam surau kat kawasan tu.Masa zaman saya mengaji dengan dia,ada 4 orang murid je.Bayar bulan2x pun takde dikira sangat.Bukannya kelas mengaji dasat2x macam sekarang.Wajib bayor.Hehehe.Tapi ilmu yang kita dapat tuh,alhamdulillah sampai sekarang masih lekat dimulut ni.Tu yang hebatnya guru2x mengaji dulu2x.

Well,kalau diikutkan hati anak-anak saya ni hendak aje saya hantarkan mengaji dengan Pak Long ni.Ya tuan puan,Pak Long ni masih lagi mengajar mengaji.Dia mengajar orang2x besar sekarang.(besar = dewasa :P).Harapnyalah....

Orait,thats all pasal alif ba ta si kakak.Nak masak nasi goreng kegeramaran En.H pulak.

2 comments:

mikamusz said...

Assalamualaikum Hanis
hari tu hanis ada cerita dapat rezeki dari Google Ads kot, camner tu yek? boleh citer sikit? Thanks

blogadmin said...

oo yg pasal google ads tuh...rasanya sya ni takde layaknya nak bagi tip.Hehehe pasal dh lama buat tuh barulah dpt ongkosnya.Orang yg terer2x tuh tiap bulan dapat cek dr google.Btw sejujurnya saya cuma buat blog guna blogspot jek but search sikitlah keywords yg mana google bayar mahal and kalau boleh blogkan pasal keyword tu je la.Lain2x serius sya takde buat pape pun mcm link ke..add youtube ke..rasanya bleh google pasal tips2x utk bykkan org klik blog kita.Pastu ikut je la step by step diorg bg.Sory muz..serius kite mmg tak de make so much effort tuk google nih..just make sure update everyday jek.Hope muz satisfy dgn explanation yg tak sberapa nih :)