Friday, February 6, 2009

susu soya vs susu ibu

Assalamualaikum

Tengok tajuk...maybe ramai ibu2x yang focus untuk exclusively bfeed babynya tau pasal khasiat soya ni.Ibu minum susu soya....baby akan kenyang dengan susu ibu berganda-ganda. :)

Yes!!,alhamdulillah susu soya berkesan untuk saya.Saya baca dari susuibu.com tentang cara nak bykkan susu since brea** sakit.Mungkin sebab baby irfan sedut kuat2x untuk dptkan susu tu which means susu saya tak banyak seperti yang dia inginkan agaknya.So hasil pencarian dan setelah saya ikut ranking yang mana mudah diperolehi & murah,susu soya jadi yang pertama.

Sebelum ni ada minum juga,tapi takdelah focus minum untuk bykkan susu.Maknanya kuantiti air soya yg diminum pun kene byk juga kan.But bila dh start minum byk sikit ni,syukur pada ALLAH memang susu badan berganda-ganda byknya.Sampai terpaksa kejutkan si irfan yg tgh tidur lena untuk minum.Nipp** pun tak sakit mcm dulu.Alhamdulillah,alhamdulillah,alhamdulillah.Rezeki irfan fahri.

Saya nak sarankan pada yg lain pun sebenarnya 'it depends' pada body masing2x.Yang paling penting hati,emosi,akal fikiran wajib "focus" pada keinginan utk exclusive bfeed.Berdoa byk2x.Dapat menyusukan anak sepenuhnya pun rezeki ALLAH juga kan.

p/s:Saya dah buat sendiri susu soya tu.Lagi murah,lagi sedap dan lagi puashati minumnnya :).
Nanti InsyaALLAH rasa mcm nak tulis entry pasal "focus what you want".Berkesan tau!

6 comments:

Ummu Mishkah said...

nice info..
nak kena pergi cari soya maker ni!

Anonymous said...

ummu....saya buat soya sendiri pakai blender yg bekas2x blend cili,bawang...hehehhe...lepas tu tapis guna napkin baby je....janji kcg soya tu kene rendam biar lembut sikit...takdelah rosak blender nanti

ibu iman said...

ooo gitu ye. info yg sgt menarik. da take note dah!

Farra Da Smiley said...

lepas tu hampas soya tu boleh buat cekodok soya..emm sodap..dah lama tak buat

Suzi said...

salam hanis...
tq singgah blog..maaf lambat membalas kunjungan...bz coz baru pindah rumah... :)

Ain said...

Salam Hanis,

Saya pernah jumpa ngan kawan lama yg shopping berkotak-kotak susu Dutch Lady. Katanya dia minum untuk menambahkan susu badan sbb anak dia fully b/feed.