Monday, February 2, 2009

Delayed gratification?

Assalamualaikum

Sape ada beli Personal Money issue 90 bulan februari?(Bukan mag fav saya yek,En.H lah yg suka PM ni).Semalam En.H siap tolong bukakkan page yang dimaksudkan, suruh isteri dia ni baca.(nampak sangat payah nak baca mende berat2x ni).Actually tengah bfeed si teruna
irfan fahri - alasan je.

Apa yang menarik kat page tu?

Ha...kalau nak tau beli lah.Hehehhe...takdelah gurau je.Meh nak cite sikit.

Takdelah besar sangat isunya.Tapi untuk kita2x yang dah ada anak ni baguslah jugak sebagai panduan macam mana nak ajar anak bab2x duit ni.Sebab rasanya masa saya dulu,tak taulah org lain kan,parent saya tak berapa nak ajar sangat bab handle duit ni.Kat skolah pun gitu.Nak handle duit tu satulah,bab macam mana nak cari duit lagiklah hampehnya.

En.Ku Ka Tong ni(org yang tulis pasal isu ni) dia cite macam mana dia ajar anak dia simpan duit.Dia admit tak stresskan anak2x dia dgn 10A la...20A1 la.Siap kata 'we do not believe an all-As score is the ultimate objective'.Dulu-dulu(sekarang pun ada lg parent yang gini) sibuklah cakap pasal exam,study,exam,study kan.Takdelah nak cakap pasal buat duit dengan hobi.Make money with the things you love to do.

Dia ada sebut pasal tolong anak dia set small financial goals dengan tolong buat kerja2x rumah.Duit simpan dalam tabung.Goals yang anak2x dia nak tu macam nak beli toys,games semua tu dia tak tolong beli tapi tolong ajar camne nak cari duit.Cakap memang senanglakan.Nak 'Walk the talk' tu yang payahnya.En.Ku Ka Tong ni cerita sampai pernah kene tahan dgn guard sebab anak dia bawak lari toy tu lalu sensor.Sah2xlah dia takkan bayar toy anak dia tu.Kalau saya sendiri, si kakak tifa start ek-ek nak toy pun saya dah gelisah dah.Malu orang tengok.Hehehe typicallah tu kan.But En.H boleh tahan :P.Buat muka tembok je.

Sebenarnya yang penting kene ajar anak2x dan diri kita sendiri untuk delayed gratification.Bukan tak boleh dapat,tapi earn dulu duit then belilah.Tapi saya suka apa yang En.H tambah tentang isu ni.En.H kata sebenarnya bila kita dah ada cukup duit nak beli apa yang kita sibuk aim nak beli tu,sampai masa kita tak rasa nak beli pun.Sebab?......cuba fikir camni "aku mampu beli kete merz ni,tapi......buat apa membazir...penat aku cari duit kalau beli merz ni,habislah duit.Kete tu je lah yang aku dapat.Pastu duit kosong.'

Sikap mcm ni rasanya patut diterapkan pada anak2x.Bila dia susah2x cari duit,mungkin dia sendiri akan rasa membazir guna duit yang disimpan tu untuk beli mende2x yang 'tak perlu'.Last2x dia akan rasa sayang nak guna duit tu,then dia akan terus menyimpan.Kan bagus macam tu.Kita yang dah tua ni pun patut ada sikap macam tu juga.Membezakan 'keperluan' atau 'kemahuan'.Nak-nak zaman ekonomi dah merudum ni.Tak gitu?

No comments: