Monday, April 14, 2008

Budak pandai cakap

Assalamualaikum

Dulu-dulu saya selalu kata pada dia (bila ada bunyi guruh)
"tifa janganlah takut,bunyi guruh je tu.Ibu kan ada ni."

Dulu-dulu saya selalu kata pada dia (kalau nak masuk bilik yang gelap)
"tifa janganlah takut,takde ape-ape nye.Cuba sebut 'tifa berani,tifa berani'."Dan dia pun ikut sama.

Dulu-dulu saya selalu kata pada dia bila dia cakap dia sakit perut
"tifa sakit perut ke?Tifa nak y** ke?Kesian anak ibu.Nanti ibu sapu minyak gamat."

Sekarang bila ada bunyi guruh dilangit atau bila saya saja2x memeluknya,dia akan kata
"ibu takut ke?Ibu janganlah takut.Tifa kan ada ni." (sambil peluk saya dan tepuk2x belakang saya).

Kadang-kadang dia siap suruh saya ikut dia cakap 'ibu berani,ibu berani'. :P

Sekarang bila nampak saya macam gaya2x sakit perut(kadang2x tak pun),dia mesti akan tanya
"ibu sakit perut ke?ibu nak y** ke :P?Nak sapu minyak gamat ke? Nanti tifa amik minyak atas petiais yek(masa ni dia dah sorong kerusi dah ke tepi petiais :P )

Aduhai anak ibu sorang ni.Petah dan prihatin betul.Sekarang cakap pun kene berhati-hati.Nanti bila dah terlajak dia menghafal perkara-perkara yang tak elok,susah betul nak dibetulkan.

No comments: