Friday, February 2, 2007

sekali air bah



Bismillahhirrahmanirrahim

Semalam sempat kami sekeluarga terbang ke melaka.Bukan dengan "epenn"(kapal tebang untuk si kecil nur nathifa) tapi dengan kancil yang comel itulah.Ada urusan yang perlu ditamatkan segera.Lega bila dah menjadi semuanya.Terutamanya ayahlah.

Malam nanti nak terbang ke pahang pulak.Letih juga badan ni.Tapi hati senang ni,maklumlah nak jengok ibu,abah di kampung.Kalau ke rumah mentua hati gembira juga,dapat berbual macam-macam isu terkini(mak mentua suka bercerita,adik ipar ada gosip yang bagus2x :) ).

sampai ke perkara yang nak sikongsi.Perbualan dengan ibu mertua.Tak tahulah kalau ada yang pernah mendengarnya.

Banjir di sebelah selatan tu memanglah menyedihkan.Kuasa Allah.Kalau DIA nak menguji atau menurunkan malapetaka,kun fayakun...maka jadilah.Air bah menenggelamkan semuanya.Rumah,ternakan,loji kumbahan,sarang tikus,tempat pembuangan sampah dan lagi dan lagi.Sesuatu yang tak mampu saya nak gambarkan.Bila air bah mulai reda dan surut dan kering....apa yang tinggal?

Segala macam kekotoran yang bercampur-campur.Penyakit?bakteria?hama?.Pendek kata semunyalah yang membimbangkan.

Sekarang cuaca mulai panas.Angin agak kuat.Habis segala yang boleh diterbangkan angin
melayang.Kemana?Agak-agak kenapa ramai yang tidak sihat kebelakangan ini.Sakit tekak,demam,pening.Hemm tak taulah benar atau salah teori ini.Cerita ibu mentualah.

Pada saya......ada betulnya ya.

No comments: