Sunday, August 23, 2009

Sekolah

Assalamualaikum


Kakak tifa asyik bertanyakan tentang sekolah.


Bu...bila kita nak balik kuantan ni?Tifa dah tak sekolah lama ni.

Bu...tifa sekolah kat sini je la.Cepatlah cari sekolah tifa.


Bu...tifa dah takde kawan2x dah.Tifa kene pergi sekolah.Kawan2x tifa ada kat sekolah.



Sayu hati mendengarnya.Rentetan dia pernah pergi sekolah tabika kemas agak lama masa kat kampung dulu.Sudahnya dia tak betah duduk diam bila dah balik ke sini semula.Nak sekolahkan dia rasanya awal lagi.Lagipun saya ada kat rumah.Ibu kan cikgu paling bagus di dunia ni. :)

Saya cakap padanya kita sekolah kat rumah je lah.Adik boleh jadi kawan tifa jugak kan.Nanti ibu bagi kerja sekolah yek.

Hasil googelan saya byk juga worksheet2x untuk todlers 4 yrs and above.Lagipun sekarang sibuk pasal homeschooling kan.Besides boleh tahan juga worksheet yg ada ni.Yang penting menarik untuk diorang kerjakan.

Saya tanya ibu saya tentang worksheet yg mcm mana yg bagus untuk budak 4 tahun ni.Ibu cakap lebihkan pada motor skills diorang such as potong-memotong,lipat-melipat,gunting-menggunting.Bab mewarna,menulis biasa2x aje.Tak perlu ditekankan sangat.Cukup sekadar diorang mengenal huruf.Kalau boleh listening skills tu yang perlu difokuskan.


So setelah diteliti,antara bahan2x yang saya dah print......



huruf2x utk diwarnakan (tifa dah buat selai,dpt 3 stars tuh hihihi).
cuba tgk nama dia kt atas tuh...pjg sungguh huhuhu.Masa saya tgh ajar dia tulis nama tuh dia berleter kenapa nama tifa pjg sgt nih.Heheheh


gunting ikut line



gunting pic tepek kat tpt yg betul



ni pun sama,gunting pic tepek kat tpt yg betul


Ada byk lagi yang saya print.Ada worksheet nombor2x jugak.Lain kali saya tunjuk.Yang best kakak tifa suka dan khusyuk buat kerja dia.Sibuk pulak suruh ayah belikan file untuk letak kerja sekolah dia yg dah siap.Jenuh!

Oklah kene off dah.Itu incik yg kecik sudah mengamuk.

No comments: