Wednesday, December 20, 2006

cakap-cakap dengan adik

Bismillahirrahmanirrahim

Dah nak masuk 4 hari adik-adikku yang tercinta ada di sini.Saja bring them here time cuti sekolah ni.Sorang form 4,sorang lg form 2.Terpanggil untuk menulis sikit tentang kisah yang dikhabarkan oleh adik yang form 4 ni.Ceritanya pendek aje tapi rasa-rasanya bolehlah dijadikan panduan serba sedikit untuk suami-suami diluar sana.Yelah manusia ni kadang-kadang terlupa sejenak akan tanggungjawabnya,kadang-kadang tak pernah tahu atau belajar tentangnya.Saya pendekkan ajelah kisahnye menjadi dialog.Menarik sikit.

saya :
kita ni hidayah(adik yang form 4) perempuan, sikit2x pun kenelah tau memasak jugak.(sambil menyumbat sambal kelapa di belakang ikan cencaru...baru 1st time try lps call ibu tanye camne nak buat).Lagipun air tangan kita ni kalau tak byk pun,dptla jugak menambat hati suami.Kalau asyik beli je food kat luar,kadang-kadang boring jugak.

adik form 4 :
dayah tau,tapikan ustad dayah kat sekolah tu cakap memasak ni bukan tanggungjawab isteri.Lelaki sebenarnye kene masak.isteri jaga anak jekkkk.

saya :
(tersenyum lebar,nak tergelak pun ade.Tak tau apa nak jawab sebab pernah jugak saya terbaca dan belajar tentang ni.Tapi atas tolak ansurlah isteri lakukan semua kerja rumah tu,ni bg diri sayalah.Last2x saya tanya adik balik)

saya :
apa lagi yang ustad tu kata?

adik form 4 :
ustad dayah cakap tu jek,tapi ustad tu selalu tanya kat kelas resepi2x ke lauk2x ke yang mak kat rumah biasa masak.Tiap-tiap hari tanye.

saya :
apasal?ustad tu masak ke?

adik form 4 :
yelah kak long(panggilan sayalah).Ustad tu mmg masak kat rumah.Dia tak bg isteri dia masak.isteri dia jaga anak jek.Ari tuh dayah datang rumah dia,dia tengah sibuk masak kat dapur.isteri dia jaga anak ngan layan kitaorg.

saya :
ye ke????(tak cayalah pulak kan ada lelaki kat luar sana yang memang betul bertanggungjawab dlm bab memasak ni)

adik form 4 :
yelah,kak long ni tak caye plak.Ustad tu slalu dlm kelas ckp "balik ni nak masak apelah pulak hari ni....".

saya :
waaaaaaaa...baiknye ustad tu.
(rasa macam tak caye lagik ni,hehehe...anyway sampai situ jek dialog.then sibuk bakar ikan cencaru tu pulak.Ayah kata sedapppp..hehehe..boleh buat lagiklaaa)


Agak-agak ada tak suami-suami di luar sana yang tersenyum membaca dialog ni??? :)

No comments: