Friday, September 23, 2011

Sabar ke...syukur ke..mana satu?

Semalam adalah pertama kali saya mendengar kata-kata seorang ustaz yang agak pelik bagi saya.Bukanlah pelik apa,cuma pelik sbb tak pernah dengar orang cakap mcm tu.

Apa yg dia cakap?

Gini...isunya soal sabar atau bersyukur.

Selalu orang suruh kita bersabar kan.Dalam islam pun sabar tu tahap iman yang tinggi kan.But ustaz ni cakap jangan kita jadi orang yang bersabar,tapi mari kita jadi orang yang bersyukur.Saya ni cetek ilmunya.Jadiknya saya sangat2x terkejut dengan ajakan itu.

Tapi.......

Bila saya renung-renungkan...fikir-fikirkan.Yup...itu adalah suatu perkara yang sangat-sangat berbeza tapi betul.What's the catch kata omputih.Tangkapannya adalah ALLAH dah berfirman dalam kitabnya yang mulia bahawa sesiapa hambaNYA yang bersyukur,ALLAH akan tambahkan nikmatnya.And lagi satu kita ni manusia biasa yang memang biasa bersabar dengan ada batasan2x tertentu kan.Alaaa memang selalu pun orang cakap "saboo aku ni ada batasnya tau tak"???.Huhuhuhu.Tu time tengah marah ler tu kan.Bukan sape2x pun.Saya ler tuh. :P

Tapi.......

Cuba tengok kalau kita bersyukur.Ada penah korang dengar "syukur aku ni ada batasnya tau tak??".Huhuhuhu.Idokler penah dengor lagi dalam hidup saya ni ungkapan gitu.

Okay kita tengok pulak contoh kejadian dalam hidup seharian kita.Katalah kita punya kereta kecik aje.Kita sabo sebab nak tunggu duit lebih sikit mau tukar kete besor.Tapi dalam duk tunggu duit tuh,jiran2x,member2x,sepupu-sepapat duk tukar kete canggih2x.Agak2x dalam hati kita(saya ler tu lagi) bengkek tak?Bukanlah dengki.Cuma geram sebab kita tak dapat.Huhuhu.(macam sama je :P).

Tapi.......

Cuba kita bersyukur dengan kete kecik kita tu yg ntah sampai mana2x dah kita pi jalan.Round 1 Mesia pun dah agaknya.(saya belom lagi tau :P).Lepas tu time balik kg kete canggih dok berasap tepi jalan sbb panas tapi kete kecik tu la jugak yang berdesup ke sana sini tanpa masalah2x besar yang membebankan.

Jadinya.....

Bila saya pikir juta2x kali,betul juga kata ustaz tu ya.Bukan betul juga...memang betul kata ustaz tu.Lagi satu kata ustaz, bila bersabar hati jadi sakit lama-lama bernanah,bengkak.Tak sihat.Tapi bila bersyukur...masyaALLAH....muka senyum memanjang.Awet muda gitu.

Tapi......

ini bukanlah bermaksud sabar tu kene buang jauh-jauh.Ishh kang salah ajaran pulak.Syukur dan bersabar tu saling bergantung kot.(ni ayat saya sendiri yek).Cuma syukur mesti lebih banyak dari sabar.

Lagi satu.....

Masa solat kita.Ustaz tu tanya kita ni solat bersyukur atau solat meminta-minta.Cuba pikir.Kalau sayalah,saya ngaku saya punya solat meminta-minta.Berdoa bukan main minta itu ini.Astagfirullah......Saya tak sedar semua nikmat yang saya dapat hari2x.Lepas ni jomlah kita bersolat dengan penuh kesyukuran.Menyatakan terima kasih ALLAH atas segala kurnianNya pada kita.Sabar tetap sabar.Tapi syukur mesti selalu.

Sekian kongsi-kongsi ilmu dari saya yang cetek ilmu ni.

Lawonya dapur ni....sesekali teringin kan....
walaubagaimanapun syukur dengan dapur comelku sekarang :)

1 comment:

Ummu Auni said...

argh saya tension tengok dapur lawa sebab dapur saya OK untuk saya tapi tak ada lah lawa...hehe