Thursday, August 12, 2010

Fasting

Assalamualaikum wbt



Suasana setiap kali ramadhan....hening...bening....kering.
Tapi aman dan tenang.
Syukur pada ALLAH sebab dapat melalui ramadhan lagi kali ni.


Semalam kakak cuba berpuasa.Pertama kali dalam hidupnya dia agak mengambil berat tentang ramadhan.Mungkin disebabkan umurnya sudah pun menjangkau 5 tahun.Mungkin juga kerana kecoh-kecoh cikgu Ros nya dia taski mengenai ibadah puasa.


Saya kejutkan sahur,dia mahu.Alhamdulillah.Anak-anak dalam bab makan taklah memilih sangat.Apa adanya.

Pagi ok lagi.

Pukul 10,adiknya makan biskut.Dia dah minta nak makan satu keping.Katanya sikit aje.Nanti lepas makan biskut,kakak sambung balik puasa.Hehehe.

Saya pun terangkanlah dengan panjang lebar.Puasa ni macam ni.Puasa ni macam tu.

Dia ok lagi.

Masuk jam 12 tengahari,bila saya suapkan adiknya lunch nasi berlaukkan sup dan ikan goreng,dia mula menitiskan air mata.

Aduhai.

Saya faham.Dia sayang untuk berbuka.Dia dah faham makna puasa.Tapi dia rasa lapar agaknya.

Saya panggil dia.Baca doa berbuka.Baca doa sebelum makan.Bismillah.

Dapatlah separuh hari puasa hari pertama ramadhan untuk kakak.

Hari ini?

Dia tak mahu bangun sahur.Tapi mahu berpuasa.Dan dah berbuka pun jam 12 tadi sama seperti semalam.

Tak apelah.Sikit-sikit kakak ye.

2 comments:

wEna said...

alhamdulillah... kuat jugak semangat die... n tabik laa kat ke'prihatinan' die dlm bab puasa... huhu.. xdpt bygkn die nangis :p

hanis said...

semangat sbb takleh kalah ngan kawan2x...hehehhe...takleh ada rival...bahaya gak tuh...