Thursday, March 3, 2011

Tabarruj Dosa berhias

Saya ingin pjgkan hasil tulisan dari http://faahislamic.blogspot.com/2009/01/tabarruj-dosa-berhias.html ini utk muslimin dan muslimat.Semoga apa yg dikongsikan membawa hikmah buat kita semua.
Setiap yg baik itu dari ALLAH,dan yang buruk itu dtgnya dari diri saya sendiri.


Tabarruj Dosa berhias

P/S: Tulisan ini adalah hasil dari seorang sahabiah ana..


Alhamdullilah. Sudah lama rasanya tidak mewakafkan anugerah tangan ini untuk menulis sebagai tatapan dan pengisian kita bersama. Terasa diri ini terlalu kerdil untuk berbicara tentang nasihat tazkirah lantaran kelemahan jiwa yang sentiasa lemah dengan dunia, tandus dengan ilmu agama… tapi, sampai bila diri ini harus tunduk dengan kekurangan ini?? Sedangkan orang lain sudah melabur banyak saham akhirat melalui medan penulisan untuk pengisian rohani , bahkan rata2 yg telah mempunyai blog sendiri yg sememangnya membawa mesej agama Allah supaya Islam terus unggul dlm kalangan kita, pemuda pemudi Islam.. Firman Allah Taala yg bermaksud: “Aku takkan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan kaum itu sendiri yg mengubah nasib mereka sendiri” Saya amat mengharapkan nasihat dan pandangan sahabat2 supaya segala kekurangan yg terdapat dlm ruangan kali ini dpt diperbaik pulihkan dan sbg galakan utk diri ini terus berkarya dan berjuang melalui pena ini……..


Bismillahirrahmanirrahim….

Tulisan ini adalah ringkasan hasil drp pembacaan buku TABARRUJ DOSA BERHIAS. BAGAIMANA MENGENALINYA DAN MENGHINDARINYA, karya Hj Mohd Hanif Hj Ismail lulusan B.A (Hons) Universiti Al-Azhar. Mudah- mudahan hasil tulisan ini mampu membetulkan gaya hidup dan identity muslimah kini supaya tidak tersasar dari landasan syara’.



PENDAHULUAN


Mampukan kaum Hawa mengelak drp melakukan dosa tabarruj? Apa itu tabarruj? Bagaiman mereka boleh utk mengelakkan diri drp terjebak dgn dosa tabarruj? Bagaimana pula dgn kaum Adam? Masihkah mereka mampu mengawal kaum wanita yg di bawah t/jwb mereka drp terjebak dgn dosa tabarruj? Untuk menjawab persoalan ini, teruskan membaca hingga ke akhirnya.


Tabarruj ialah menampakkan kecantikannya yg wajib ditutup kpd lelaki yg bukan mahram. Sebagaiman kata Imam Bukhari: Tabarruj ialah mempertontonkan seorang wanita akan kecantikannya. Jadi, dapatlah kita simpulkan bahawa konsep tabarruj ini melibatkan segala bentuk benda yg bertujuan utk perhiasan Al- Qurtubi telah menafsirkan bahawa perhiasan itu ada 2 iaitu perhiasan semula jadi dan perhiasan buatan. Perhiasan semula jadi adalah kecantikan wajah dan keindahan tubuh yg tercipta sejak lahir lagi. Perhiasan buatan pula adalah barang2 yg dipakai oleh wanita utk menambahkan kecantikan dirinya serta pakaian dan perhiasan2 lain. Ini semua termasuk sebagaimana yg telah dimaksudkan dlm firman Allah: “Janganlah mereka (wanita) memperlihatkan perhiasan tubuh”


Allah s.w.t telah mewajibkan kaum wanita memakai tudung sbg alat menutup perhisannya atau fitnahnya. Namun reality hari ini, terdapat pelbagai fesyen tudung: tudung Wardian, tudung Waheeda, tudung Siti, lilit ke kiri, lilit ke kanan.. pernah sekali saya menonton rancangan busana muslimah. Namanya smenampakkan cirri Islam, tetapi gaya penampilnnya tidak berlandaskan syariat yg telah ditetapkan. Allah memerintahkan supaya melabuhkan tudung hingga ke dada, namun apa yg diketengahkan melalui siaran program ini berlawanan terus dgn saranan Allah. Tudung di bahagian depan disingkatkan manakala di sebelah belakang labuh bsehingga ke punggung. Masya- Allah, betapa umat Islam hari ini makin terpesong dek arus kemodenan sehingga menjadikan tudung itu sebagai perhiasan kepada org yg melihat. Ia jelas berlawanan dengan suruhan Allah iaitu tudung itu sebagai mekanisme utk menutup perhiasannya atau fitnahnya.


Tidaklah salah untuk kita berhias kerana Allah sendiri yg sukakan kecantikan, tapi berhiaslah sekadarnya dan apa yg penting, memenuhi tuntutan syariat.. Sabda Nabi: “Perumapamaan perempuan yang memperagakan perhiasannya kepada bukan ahli keluarganya adalah seperti kegelapan hari kiamat, tidak ada cahaya baginya.”


Namun kini, ramai yg menyokong dan mengamalkan tabarruj ini, mungkin dlm keadaan sedar ataupun tidak. Buku ini juga telah membicarakan tentang alasan golongan yg menyokong dan mengamalkan tabarruj dan hujjah utk menolaknya.


ALASAN 1:Tabarruj adalah dosa kecil, tak pe je..


Kebanyakan golongan wanita terpelajar yg lalai ini hanya mengenal zahir kehidupan dunia sahaja dan mereka terlupa akan kehidupan abadi di akhirat kelak. Oleh itu, mereka melihat dosa besar sebagai dosa kecil dan kuantiti mega kebajikan yg dilakukannya dpt melenyapkan dosa2 kecil mereka ini. Lagipun, Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Mereka menggunakan dalil nakli dalam surah al-Furqan:70 yg bermaksud: “kecuali orang yg bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal baik.Maka orang itu, allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan dan adalah sesungguhnya bahawa Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Tetapi, mereka perlu ingat bahawa dosa kecil jika dilakukan secara berterusan akan menjadi dosa besar, bak kata pepatah “sikit2 lama2 jadi bukit”. Renuglah hadis Nabi ini: “Seorang mukmin melihat dosanya seperti bukit di atas (kepalanya) yang dibimbangi akan jatuh ke atasnya.

Manakala orang munafiq melihat dosanya seperti lalat yang hinggap di muknya, maka dihalaunya lalat itu” .. Adakah kita lebih memilih untuk menjadi untuk menjadi seorang munafiq berbanding seorang mukmin sebagaiman hadis Nabi tadi??? Dan satu lagi, INGATLAH, sesungguhnya kebaikan itu dapat menghapuskan kejahatan jika disertai dengan penyesalan dan taubat. Adapun jika berterusan dalam kejahatan, maka jadilah sebaliknya. Kejahatan itu yang akan menghapuskan kebaikan. Firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan janganlah kamu batalkan amal-amal kamu”




ALASAN KE-2:Tabarruj adalah lambang kemodenan, up-to-date




Saya rasa antunna pernah melalui pengalaman diejek kawan2 sendiri kerana dianggap tidak up-to-date lantaran memakai tudung labuh, yg tidak diserikan dengan kerongsang acntik berkilat bila dilihatorang. Kita yg masih muda ini dipanggil mak cik, ustazah sehingga kadang2 terasa malu dan rendah diri apabila berberkumpul bersama kerana imej kita yg tidak selari dgn tuntutan tamadun moden kini.

Mereka lebih terikut2 dgn budaya yg dibawa oleh Barat sehingga berpaling dari ajaran Islam yg syumul. Firman Allah Taala: Janganlah kamu berasa hina dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang beriman” (Al-Imran:139). Wanita yg melakukan tabarruj ini menunjukkan bahawa dirinya adalah wanita yg jahil tentang agama. Zahir sahaja mengenal Penciptanya, tetapi masih berterusan dalam melakukan maksiat, berterusan di atas landasan kejahilan ttg Islam dan kedegilan untuk menghina kehormatan sendiri adalah sebesar- besar kejahilan dan kemundurun.

Sangat aneh apabila Barat yg begitu masyhur amat menitik beratkan agar barang2 mereka dibalut dan dibungkus rapi agar terpelihara dan tidak cepat rosak. Tetapi hal yang sama tidak berlaku terhadap benda bernyawa yg bergelar perempuan. Barat bersikap double standard terhadap wanita, merek menuntut agar wanita mendedahkan tubuh dan perhiasan mereka sebagai tatapan ramai. Jelas terbukti bahawa Barat telah meletakkan maruah kaum wanita di bawah paras harga dan nilai barangan2 biasa di kedai. Kalau kaum wanita sudah terhina maruahnya sebegitu rupa, mengapa wanita muslimah masih berlumba- lumba meniru cara hidup mereka yang terhina itu? Kesimpulannya, tabarruj bukanlah lambing kemodenan kerana kemodenan sebenar di sisi Allah ialah kemodenann yang memabawa kepada rahmat bagi sekalian alam.


ALASAN KE-3:Tabarruj meletakkan diri serang wanita setaraf dengan kebanyakkan wanita lain supaya terselamat dari penghinaan dan cercaan


Jika wanita jahil menghina hukum Allah, mengapa wanita Islam harus mengikut mereka? Jika mereka akan dicampakkan ke dalam jurang neraka, mengapa wanita muslimah masih beria-ia mengikut jejak mereka?? Sabda Nabi: “Sesiapa yang menyerupai kaum tertentu, maka dia termasuk dalam kaum itu”.. Menghairankan sekali. Bagaimana wanita2 muslimah kini tidak malu menonjolkan identity fasiq, tetapi malu untuk menonjolkan identity taqwa dan iman dengan berpakaian menutup aurat. Adakah mereka sanggup menggantikan perkara baik demi perkara maksiat semata-mata takut dengan pandangan tidak puas hati dan cercaan ahli fasiq dan maksiat ini?? Lalu mengutamakan rdhe mereka daripada redha Allah ta’ala.

Fikir secara logiknya, adakah mereka ingin minum arak supaya orang mabuk tidak mengeji mereka? Adakah mereka akan berzina supaya pelaku zina tidak perlekehkan mereka?? Wanita2 pengikut fesyen dan trend moden ini sanggup memperlekehkan muslimah2 sejati yang menjadikan isteri2 Nabi Muhammad s.a.w sebagai ikutan. Masya-Allah, adakah dunia kini sudah mencapai tahap kejahilan di mana tahap kebatilan mentertawakan kebijaksanaan, kefasiqan mentertawakan ketaqwaan?? Ingat, jika hari ini wanita murahan ini memandang redah dan mentertawakan muslimah sejati yg mereka anggap sebagai kuno dan lapuk, akan dating suatu hati nanti, muslimah sejati ini pula yg akan mentertawakan wanita murahan ini sebagaimana janji Allah dlm surah Al-Mutoffifin:29-36: “Sesungguhnya, orang yang derahaka, mereka selalu mentertawakan orang beriman. Dan apabila orang beriman lalu dekat mereka, mereka mengerling dan mencemuhnya……Maka pada hari ini, orang beriman pula mentertawakan orang kafir itu”





ALASAN KE-4:Tabarruj adalah jalan untuk percepatkan perkahwinan bagi perempuan



Jika kita lihat senario kini, ramai wanita muslimah yang telah mengubah identiti mereka dari bertudung litup kepada tudung yg pelbagai fesyen kini dan menacap muka mereka dgn pelbagai produk kecantikan sekarang semat-mata kerana bimbang diri mereka yg belum disunting lagi untuk mengakhiri zaman bujangnya. Lantas, mereka merendahkan sedikit demi sedikit martabat maruah mereka hanya kerana untuk mencuri perhatian mana2 pemuda. Wanita muslimah ini tidak menyedari bahawa pemuda yang bakal menyuntingnya nanti tidak mencari hati yang bertaqwa demi kebahagiaan yang kekal. Maka, dia tidak akan menjadi suami yang soleh. Kesimpulannya, tabarruj mungkin percepatkan perkahwinan, tetapi yang lebih bahaya, ia turut percepatkan penceraian.



PENUTUP


Maka, hendaklah wanita muslimah berhati-hati terhadap murka Allah. Janganlah berterusan mengikut hawa nafsu kerana dipermainkan oleh syaitan yang memperelokkan amalan buruk sebagai baik. Maka, mereka melihat perkara haram sebagai halal. Berpakaianlahmengikut lunas2 Islam. Allah telah memberikan anak Adam 3 kategori pakaian sebagaimana dalam firman-Nya:


“Wahai anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu pakaian yang menutup aurat kamu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian yang disandarkan pada taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Demikian itu adalah limpah kurnia dari Allah mudah-mudahan mereka mengenangnya”

(Al-A’raf:25)


Dalam ayat di atas, 3 kategori pakaian ialah:


Pakaian yang hanya sekadar menutup aura, yang malu apabila dilihat orang.

Pakaian indah yang menutup aurat dan sebagai penghias badan

Pakai taqwa: Pakaian jenis 1 dan 2, ditambah juga sebagai penghias rohani. Memenuhi semua syarat menutup aurat

o Menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan

o Tidak nipis dan terlalu jarang

o Tidak ketat dan longgar

o Tidak menyerupai kaum lelaki dan begitu juga sebaliknya


Segala yang baik ini daripada Allah Ta’ala dan segala yang buruk itu dari kelemahan diri sendiri. Semoga usaha yang sedikit ini mampu menjadi bekal amal soleh untuk bertemu dengan Allah suatu hari nanti. Siiru ‘ala barakatillah

3 comments:

Farra said...

masyallah..sungguh indah peringatan iniiii

sungguh mencabar juga bagi wanita berkarier ni, ye la kan..ramai yg bergaya di opis..sbb tu la nak dpt syurga mmg susah

elok la hanis dok umah, kurang terdedah benda x elokk

Hanis said...

bestkan artikel ni...

aku terrrjumpa sebenarnya tgh2x blog hopping tuh...terus rasa nak share...

utk yg bekerja fuhhh mmg mencabar fara...aku tau....aku pun penah keje 3-4 thn dulu....sabar byk2x ekk....selalu kene igt bukan pandangan manusia2x ni yg kita perlu...yg kita nak pandangan ALLAH kan....

aku ni tak keje syukur alhamdulillah byk jugak kelebihan dr segi fesyen2x nih....tp aku pun tak lari juga dari kene kutuk,keji,pandang senget kat aku pasal pakai baju corak tualaa,hambar lah,kaler pudarlah,and soo onnnn.

Kadang2x nafsu tu nak je beli baju2x dasat2x fesyennye....but alhamdulillah ada encik suami yg menasihatkan.Sokongan dr suami perlu sgt2x nak backing kita bila time2x kene kutuk.

Apa-apa pun jgn kita mengeluh kan...redha...nak dpt syurga mesti diuji dulu kan....

kita pakailah yg menutup aurat,yg tak terlalu menarik sgt tp kemas dan bersih.InsyaALLAH hati kita ikhlas....terpancarlah ke pakaian kita juga walaupun tak secantik org lain punya baju.Hehehehe

pjg lebar plak aku berleter....hehehehe

Farra said...

Btol..sokongan suami sgt penting
Biar x bergaya dpn org lain tp dpn suami kite mesti segak gitu :)
Aku pon tringin nk bergaya benornya he he