Wednesday, August 4, 2010

ToKNgah yang dikasihi

Assalamualaikum wbt



Sibuk?

Idakle sangat.Sibuk menyambung kerja2x yang tertangguh je.


Seminggu ni rasanya saya berkabung sikit.Saya kehilangan TokNgah yang dikasihi isnin lalu.Arwah ni adik kepada nenek saya(belah my ibu).Mesti nenek saya sedih sangat.Belum ada adik-beradik nenek yang pergi menemui Ilahi.TokNgah ditakdirkan yang pertama.


Saya?.Rasa terkilan yang amat sangat.Sebulan yang lalu masa balik kuantan untuk kenduri pertunangan kakNgah,saya dah terlintas untuk pergi melawat arwah tapi saya tak pergi.Masa tu arwah memang dah sakit.Menunggu untuk operation kali 2.Apakan daya.Masa ibu telefon bagitau arwah dah tak ada,saya mengalirkan air mata.

Walaupun agak jauh pertalian kami,tapi ukhuwah sangat dekat.Setiap tahun raya kami belum pernah termiss sekalipun untuk pergi menjengoknya.Tak pernah.Setiap tahun bila kami datang ke rumahnya,dia pasti sambut dengan senyuman dan gurau sendanya.


TokNgah sangat suka mengusik.Sangat suka bagi teka-teki orang dulu2x yang hebat2x.Sangat suka bagi nasihat dalam bentuk yang sinis tapi betul.Sangat suka buat lawak.Dari yang kecik sampai yang tua,bila duduk dekat dia pasti akan ketawa sekali-sekala.Memang menghiburkan kata-katanya.


Saya pasti rindu akan semua itu.Saya pasti rindu setiap kali balik ke rumah nenek,tak ada lagi yang tersenyum duduk diserambi pintu rumahnya menegur kami anak-beranak.

Dan saya pasti nenek saya lebih rindukan gurau-senda dan usikan dari adiknya yang dikasihi itu.Mereka setiap hari berbual-bual.Bercerita.Mereka berjiran.


Hari ini semoga damailah rohmu disana.Semoga TokNgah ditakdirkan berjumpa dan bersama kembali dengan isteri yang dikasihi NekNgah yang selama bertahun-tahun TokNgah tidak pernah lupa untuk menziarahi pusaranya setiap hari jumaat,sepanjang hayatmu.


Saya pasti rindu.

Saya pasti.


Al-Fatihah untuk TokNgah Osman yang dikasihi.

1 comment:

Pija Madzlan said...

Semoga yang pergi mendapat berkah Ilahi, semoga yang tinggal diberi kesabaran yang tinggi